طولانی‌ترین غار نمکی جهان در ایران

چه کسی خبر دارد طولانی‌ترین غار نمکی جهان (با 6580 متر طول) در ایران و در آب‌های خلیج فارس است، در حالی که آخرین رکورد در این زمینه به نام رژیم صهیونیستی ثبت شده است؟

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) تابستان امسال وقتی همایش بین‌المللی «کارست‌ها، غارها و گنبدهای نمکی» به همت انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران در جنوب کشور برگزار شد «پل ویلیامز» – مشاور یونسکو – که متخصص کارست و گنبدهای نمکی است، به ایران آمد و با دیدن گنبدهای نمکی «جاشک»، «هرمز»، «فیروزآباد فارس» و «قشم» اعلام کرد که یونسکو می‌خواهد پنج گنبد نمکی را در جهان ثبت کند و ایران می‌تواند سه سهم از آن‌ها را به خود اختصاص دهد.

به استناد نامه‌هایی که ویلیامز با پی‌گیری انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران فرستاد و شاخص‌ها و روند ثبت جهانی این گنبدها را معرفی کرد، لازم بود ایران ضمن انجام مطالعات و بررسی این گنبدها و غارهای نمکی، یک سازمان دولتی را برای حمایت از نامه‌ها و کارهای مربوط معرفی کند و مدارک آن را هم تا شهریورماه گذشته به یونسکو تحویل دهد.

آن زمان براساس پی‌گیری خبرنگار ایسنا، سازمان‌های میراث فرهنگی و گردشگری و زمین‌شناسی از ثبت جهانی غار «نمکدان» قشم استقبال کردند. جواد نظام‌دوست – رییس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران – هم گفت: نامه‌هایی را به سازمان‌های محیط زیست، منطقه‌ی آزاد قشم و میراث فرهنگی و گردشگری فرستاد که آن‌ها از این موضوع استقبال کردند؛ اما با توجه به تغییر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این پرونده متوقف شد.

حالا محمدعلی فیاضی – دبیر اداره کل طبیعت‌گردی – بعد از این مدت، بار دیگر برای پی‌گیری ثبت جهانی «نمکدان» قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار دنیا اعلام آمادگی کرده و چه خوب است، وقتی یک تشکل غیردولتی متخصص، پی‌گیر کارها و نامه‌نگاری‌هاست و یونسکو هم حاضر است سه سهم از پنج گنبدی را که می‌خواهد در جهان ثبت کند، به ایران اختصاص دهد. اگر عزمی هم از سوی یک حامی دولتی جزم شود، این فرصت را از دست نمی‌دهیم و می‌توانیم دست کم «نمکدان» واقع در ژئوپارک قشم را که این روزها جایگاه‌ جهانی‌اش را از دست داده است، از جنبه‌ای دیگر به دنیا معرفی کنیم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید