تولید نخستین نانوذرات دارای رفتار شبه‌سلولی با همکاری دانشمند ایرانی

محققان مرکز تحقیقات دانشگاه هوستون آمریکا با همکاری دکتر «ایمان یزدی»، با پنهان کردن نانوذرات در غشایی از سلول های گلبول سفید، روشی جدید برای پیشگیری از شناسایی و نابودی آنها توسط سیستم دفاعی بدن ابداع کردند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) نانوذرات قادر به انتقال انواع مختلف دارو به سلول های خاص بدن هستند؛ بطور مثال می توان از آنها برای شیمی درمانی و هدف قرار دادن سلول های سرطانی در یک بافت خاص استفاده کرد.

اما در برخی موارد سیستم ایمنی بدن این نانوذرات را بعنوان مهاجم شناسایی و آنها را نابود می کند.

توانایی سیستم دفاعی بدن در شناسایی و نابودی نانوذرات، اصلی ترین چالش پیش روی محققان برای استفاده از فناوری نانو در حوزه پزشکی محسوب می شود.

محققان موسسه تحقیقاتی بیمارستان متودیست دانشگاه هوستون با پنهان کردن نانوذرات در غشایی از سلول های گلبول سفید، روشی جدید برای سالم نگه داشتن آنها بمدت چند ساعت ابداع کرده اند که از شناسایی و نابودی این نانوذرات توسط سیستم ایمنی، پیش از انتقال دارو به منطقه هدف پیشگیری می کند.

این کار با استفاده از لیپیدها و پروتئین های موجود در غشای سلول های بسیار کوچک سیستم ایمنی انجام شد؛ غشای سلولی به سطح ذرات منتقل شده و در نتیجه بدن آنها را بعنوان بخشی از خود شناسایی و به آنها حمله نکرد.

دکتر «اینو تاسچیوتی» سرپرست تیم تحقیقاتی بیمارستان متودیست تأکید می کند: لکوسیت ها یا گلبول های سفید فعال بدن گرفته شده و روشی اختصاصی برای جداسازی غشاء از قسمت های داخلی سلول ابداع شد.

با پوشش دادن نانوذرات با غشای دست نخورده در ترکیب اصلی از لیپید و پروتئین ها، محققان موفق به تولید نخستین نانوذرات با ظاهر و رفتاری شبیه سلول طبیعی با قابلیت انتقال هدفمند دارو شدند.

نانوذرات leukolike vectors یا به اختصار LLVs‌ قابلیت پنهان شدن درون بدن، فرار از حمله سیستم دفاعی و رسیدن به هدف تعیین شده را دارند.

ایمان یزدی، الساندرو پارودی، لوکاس ایزنهارت، مائرو فراری، چیرو چیاپینی در این مطالعه حضور داشته و نتایج آن در مجله Nature Nanotechnology‌ منتشر شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید