کتاب استحصال آب باران در مناطق مسکونی

http://www.callforpapers.irدر دهه‌هاي اخیر با افزایش رشد جمعیت و توسعه شهری در کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران که بخش عمده آن دارای اقلیم خشک و نیمه خشک می‌باشد، مسئله تأمين آب براي ساكنين با مشکل رو به رو شده‌است. از آنجايي كه سطح وسيعي از مساحت غير قابل نفوذ شهرها را پشت بام ساختمان‌هاي مسکوني تشکيل مي‌دهد، حجم آب باران استحصالي از سطح پشت بام قابل توجه بوده و مي‌تواند به عنوان يک جايگزين ارزشمند يا يک منبع آب کمکي در اختیار ساکنین قرار گیرد و یک راه‌کار عملی و کارآمد برای تأمین نیاز آبی ساکنین در شهرها و روستاها ‌باشد.
استحصال آب باران در مناطق شهری و روستایی، دارای چندین مزیت از جمله تأمین آب مکمل، افزایش سطح رطوبت خاک در فضاهای سبز شهری، افزایش سطح ایستابی آب زیرزمینی از طریق تغذیۀ مصنوعی، کاهش سیلاب شهری و بهبود کیفیت آب زیرزمینی می‌باشد. در خانه‌ها و ساختمان‌ها، از آب باران جمع‌آوری شده می‌توان برای آبیاری باغچه‌ها، تأمین آب مورد نیاز برای سرویس‌های بهداشتی، شستشو و ساير نيازهاي غير شرب استفاده کرد. همچنین در شرایط خاصی با تصفیۀ مناسب آب باران جمع‌آوری شده، می‌توان از آن به منظور استحمام یا شرب استفاده نمود.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) به نقل از بنانیوز ، کتاب استحصال آب باران در مناطق مسکونی، تألیف مهندس محمد حسین رشیدی مهرآبادی (دانشجوی دکتری مهندسی عمران – آب)، به تازگی، توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است. این کتاب در 190 صفحه و هشت فصل به صورت مصور و همراه با جداول به همراه یک پیوست ارائه گردیده است. فهرست مطالب کتاب به شرح زیر می‌باشد:
• فصل اول: کلیات
• فصل دوم: مدیریت رواناب‌ شهری
• فصل سوم: استحصال آب باران برای آبیاری درختان و گیاهان
• فصل چهارم: استحصال آب باران برای مصارف خانگی
• فصل پنجم: سطح استحصال و اجزای انتقال‌دهندۀ آب باران
• فصل ششم: مخازن ذخیره‌سازی آب باران
• فصل هفتم: فنون استحصال آب باران در سطوح آبگیر کوچک
• فصل هشتم: جمع‌بندي
• پيوست: روابط و معادلات حاكم
با توجه به محتوای کتاب و مطالب ارائه شده در آن، این کتاب می‌تواند منبع علمی و کاربردی مناسبی در رشته‌هایی از قبیل مهندسی عمران-آب، مدیریت منابع آب، کشاورزی، محیط‌زیست، شهرسازی، آبخیزداری، منابع طبیعی و … باشد. همچنین این کتاب می تواند در نهادهای مختلف از قبیل جهاد کشاورزی، شهرداری، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و NGO‌ها برای آموزش و آشنایی ساکنین شهرها و روستاها، بویژه در مناطق محروم که فاقد آب لوله‌کشی و تصفیه شده هستند و به منظور ترویج این فناوری و کاربرد عملی آن برای ذخیره‌سازی آب باران و تأمین نیاز آبی، مورد استفاده قرار گیرد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت این کتاب به انتشارات جهاد دانشگاهی به نشانی تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فخررازی، خیابان شهدای ژاندارمری، پلاک 172 مراجعه نموده و یا با شماره تلفن 02166952726 تماس حاصل نمایند و یا درخواست خود را به آدرس mh79.rashidi@gmail.com (مؤلف کتاب) ارسال نمایند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید