انتشار 630 نشریه علمی در کشور

http://www.callforpapers.irمشاور وزیر علوم در امور اجرایی گفت: طی هشت سال اخیر، تعداد انجمن‌های علمی از 159 به 280، قطب‌های علمی از 84 به 142 و تعداد موسسات پژوهشی دارای موافقت اصولی و قطعی از 366 به 640 موسسه رسیده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر عباس طائب در مراسم رونمایی از چهار طرح بزرگ ملی در نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی با مقایسه‌ی آمارهای آموزشی و پژوهشی کشور در ابتدا و انتهای دولتهای نهم و دهم گفت: تعداد کل دانشجویان کشور از سال 84 تاکنون به چهار میلیون و 400 هزار نفر رسیده است که افزایش دو میلیون و 100 هزار نفری را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: رشد اصلی دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی اتفاق افتاده است چنانچه تعداد دانشجویان دکتری تخصصی که در سال تحصیلی 84 – 85 ،15 هزار و 237 نفر بوده به 47 هزار و 315 نفر رسیده است.

به گفته وی این موضوع در کارشناسی ارشد هم صدق می‌کند چرا که طبق آمارها تعداد دانشجویان در این هشت سال از 92 هزار و 541 نفر به 404 هزار نفر رسیده است.

مشاور وزیر علوم در امور اجرایی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که تعداد مقالات علمی کشور طی هشت سال گذشته از پنج هزار و 500 مقاله به 25 هزار مقاله رسیده است، خاطرنشان کرد:‌ رتبه علمی کشور در دنیا طبق اطلاعات پایگاه ISI از 37 به 16 رسیده است و این در حالی است که تعداد اعضای هیات علمی ما رشد زیادی نداشته است و در واقع رشد این تعداد مقالات علمی بر دوش اعضای قدیمی هیات‌های علمی بوده است.

طائب در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی نشریات علمی کشور نیز گفت: این نشریات از 192 عدد به 380 نشریه مصوب و دارای مجوز وزارت علوم رسیده اما 250 مجله‌ علمی پژوهشی نیز چاپ می‌شود که متقاضی اخذ مجوز علمی پژوهشی از وزارت علوم هستند.

وی با تاکید بر رشد بیش از دو برابری تعداد پارک‌های علم وفناوری در کشور تصریح کرد: افزایش تعداد پارک‌های علمی وفناوری به گونه‌ای بوده است که هر کس در هر استانی زمینه‌ی اختراع و نوآوری داشته باشد بتواند در همان استان با کمک این پارک‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

طائب افزود: تعداد زیادی از طرح‌های این نمایشگاه نیز هنوز صنعتی نشده‌اند اما می‌توانند برای تجاری سازی یافته‌های خود و یا مشاوره به پارک‌های علم و فناوری مراجعه کنند.

به گفته وی در طول هشت سال گذشته تعداد واحدهای فناور مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از 676 به سه هزار رسیده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید