کتاب جزئیات، ارتقادهنده معماری منتشر شد

http://www.callforpapers.irکتاب جزئیات، ارتقادهنده معماری آخرین اثر پروفسور محمود گلابچی با ارائه جزئيات پيشرفته ساختمان‌ها و با هدف گشودن دريچه‌اي جديد به جزئيات معماري در جهان منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) به نقل از بنانیوز، کتاب جزئیات، ارتقا دهنده معماری که توسط پروفسور محمود گلابچی استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران، استاد نمونه دانشگاه‏های کشور و چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران درمهندسی راه و ساختمان و معماری با همکاری مهندس احسان سروش‎نیا تالیف گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه تهران در 440 صفحه با چاپ رنگی و تصاویر و جرئیات اجرایی بسیار منتشر شد.

کتاب جزئیات، ارتقا دهنده معماری از دريچه‌اي جديد به جزييات معماري مي‌نگرد. از منظري که معماري، سازه، تأسيسات و حتي روند ساخت را به منزله يک پيکر واحد برشمرده و با چنين ديدگاهي به کنکاش و تأمل در جزييات معماري براي تحقق اهداف گوناگون آن از نظر عملکرد، زيبايي، کيفيت و دوام ميپردازد. رهاورد چنين ديدگاهي مي‌تواند ارتقاي کيفي فضای معماري باشد.

ممکن است اين‌گونه تصور شود که محتوای کتاب جزئیات، ارتقا دهنده معماری به طراحي آنچه که‌اصطلاحاً عناصر و اجزاي ساختمان ناميده مي‌شود اختصاص دارد، در صورتي که کانون توجه کتاب، ارائه جزييات ساختمان‌هاي مدرن و پيشرفته (هاي-تک) در راستاي تحقق اهداف فوق و شکلگيري معماري زيبا، بادوام، اقتصادي و با کيفيتي مطلوب است. جزييات بديع و خلاقانه‌اي که نشان از توجه و انديشة والاي معمار و همکاري نزديک او با ديگر اعضاي گروه ساختمان دارد و در بيرون از اين چارچوب، امکان تحقق ندارد.

آنچه در نگارش کتاب جزئیات، ارتقا دهنده معماری مورد نظر بوده است نوعي بازنگري در نگرش به جزييات معماري است، به‌گونه‌اي که بتوان دريچه‌اي يافت که روشناي ارتقاي معماري از پس آن نمايان باشد و از رهگذر آن، معماران بتوانند هم راه ارتقاء معماري را بازشناسند و هم از بند نيازهاي کاذب رهايي يابند.

فصل نخست کتاب، گذري اجمالي بر روال طراحي جزييات در طرح معماري داشته و نوعي دسته‌بندي کلي از انواع جزييات و حوزه‌هاي نفوذ آن‌ها ارائه مي‌دهد. فصل دوم کتاب که گسترده‌ترين فصل کتاب است به کاربرد فلزات (به‌ويژه فولاد و مقاطع فولادي) در ارتقاء معماري مي‌پردازد. انواع گوناگون و متداول سيستم‌هاي سازه‌اي و بهره‌گيري معمارانه از آنها و فرصت‌ها و مشکلاتي که معمار در اين روند با آنها مواجه مي‌شود، موضوع اصلي اين فصل خواهد بود.

فصل سوم، به بحث سازه‌هاي کششي (کابلي، چادري و هواي فشرده) اختصاص دارد که به‌دليل نمايان بودن، که از ويژگي‌هاي اصلي سيستم سازه‌اي و اتصالات اين‌گونه ساختارهاست (و اثر مستقيم بر کيفيت معماري فضا دارد)، نيازمند توجهي ويژه‌ است. با گذر از فصل سوم، در فصل چهارم، يکي از پرکاربردترين مصالح ساختماني يعني بتن مورد توجه قرار مي‌گيرد که به‌سبب گوناگوني روش‌هاي ساخت، فرصت‌هاي بسياري را فراروي معماران براي ارتقاء کيفي طرح‌هاي آنها ترسيم مي‌کند. افزون بر روش‌ها و نمونه‌هاي برجستة بهره‌گيري از بتن، در اين فصل، به‌اختصار انواع بتن و بتن‌هاي نسل جديد نيز معرفي شدهاند.

نمايان‌ترين مصالح ساختماني يعني شيشه، فصل پنجم را به خود اختصاص مي‌دهد. نقش و تأثير شيشه و انواع ساختارهاي شيشه‌اي در بناها و نحوه اتصالات و جزييات نصب، بخش مفصلي را با محوريت شيشه تشکيل مي‌دهند. جزييات کلاسيک چوب، موجب شد تا اين مصالح پرمصرف که سابقه‌اي ديرين در ساختمان‌سازي دارد، فصل ششم را به خود اختصاص دهد. گرچه در فصل‌هاي اوليه کتاب بر جزييات سازه‌اي که حاصل همکاري مشترک معمار و مهندس سازه است  تاکيد بسيار شده است، اما اين بحث به‌طور تخصصي و فارغ از نوع مصالح در انتهاي فصول و در موردکاوي‌ها مورد بررسي دقيق قرار مي‌گيرد تا بتوان اين ضرورت ‌را از منظري جامع‌تر مورد مداقه قرار داد. شايد در نگاه نخست اين امر که بتوان از تأسيسات نيز بهرة معمارانه برد چندان عملي بهنظر نرسد، اما جزييات تأسيساتي که مي‌تواند زمينه‌ساز تحول و ارتقاء معماري و بهبود کيفي آن شود، در لابه‌لای فصل‌ها مورد بررسي قرار گرفته است.

به فراخور موضوع، در انتهاي هر فصل کتاب جزئیات، ارتقا دهنده معماری تعدادي نمونه موردي از آثار برجسته معماري ارائه شده است که مي‌تواند به‌مثابة شاهد و مصداق تأثير آنچه در قالب نظريات در فصل مورد نظر بيان شده مورد توجه قرار گيرد. در این کتاب سعي شده است با استفاده از جزييات ارائه‌شده در ساختمان‌هاي برگزيده و نيز تصاوير رنگي گويا، نحوة اثرگذاري جزييات بر ارتقاء معماري به خوبي نمايانده شود

بخشهای مختلف کتاب جزئیات، ارتقا دهنده معماری عبارتند از:

پيش‌گفتار

فصل نخست: عوامل مؤثر بر طراحي جزييات

فصل دوم: عناصر فلزي

فصل سوم: عناصر و سطوح کششي

فصل چهارم: سطوح و عناصر بتني

فصل پنجم: شيشه و جداره‌هاي شيشه‌اي

فصل ششم: جزييات چوب و فراورده‌هاي سلولزي

پي‌نوشت و منابع

واژه‌نامة انگليسي به فارسي

اسامي ساختمان‌ها، مكان‌ها، مجامع، نشان‌هاي تجاري و اشخاص

نمايه (فهرست موضوعي)

انتشار این کتاب در راستای تحقق اهداف دانشگاه تهران به‎عنوان قطب علمی فناوری معماری کشور و در جهت تدوین کتب مورد نیاز جامعه در زمینه‏های معماری، مهندسی عمران و تکنولوژی معماری صورت می‏گیرد. آین کتاب می‏تواند موجب آشنایی بیشتر و دقیق‏تر دانشجویان، معماران، مهندسان و دانش‏آموختگان رشته‏های معماری و مهندسی عمران با آخرین یافتهها در زمینه جزئیات معماری در جهان شود.

علاقه‎مندان میتوانند جهت تهیه کتاب به فروشگاههای انتشارات دانشگاه تهران (خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران) مراجعه نموده و برای خرید اینترنتی کتاب به سایت انتشارات دانشگاه تهران با آدرس http://press.ut.ac.ir مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید