جلوگیری از سرمازدگی گیاهان با دستگاه ساخت محققان کشور

http://www.callforpapers.irدستگاه دمنده هوای گرم برای جلوگیری از یخ‌زدگی و سرمازدگی گیاهان در کشور طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) محمدرضا نظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، درباره این دستگاه به ایسنا گفت: دستگاه ساخته شده انطباق زیادی با شرایط کشاورزی کشور دارد و یکی از بهترین روش‌های حفاظتی فعال برای استفاده در باغ‌ها و مزارع کشور است که با تنش سرمازدگی بهاره روبه‌رو هستند.

وی درباره ساختار دستگاه دمنده هوای گرم خاطرنشان کرد: دستگاه دمنده هوای گرم در واقع یک بخاری باغی متحرک مجهز به یک محفظه آتش و یک فن قوی است که با مکش هوای سرد و گرم کردن و دمیدن آن به فضای باغ، باعث افزایش دمای هوای محیط و حفاظت از گیاهان می‌شود.

نظری افزود: مکانیزم این دستگاه ساده است و به راحتی به انواع تراکتور متصل می‌شود و کارگران در مزارع و باغ‌ها به راحتی با آن کار می‌کنند. در مواقعی که سرمای هوا به وضعیت بحرانی می‌رسد، زمان و مکان شروع به کار دستگاه با کمک سیستم هوشمندی که در باغ‌ها نصب می‌شود، برای کشاورز مشخص می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، اغلب دستگاه‌هایی که با هدف حفاظت در برابر سرمازدگی طراحی و ساخته شده‌اند، بیشتر بر اساس ایجاد تلاطم در لایه‌ها پایدار هوا و رانش هوای گرم لایه‌های بالا به نزدیکی سطح زمین عمل می‌کنند، اما مزیت بزرگ این دستگاه آن است که علاوه بر مکانیزم یاد شده، به عنوان یک منبع تولید گرما نیز در گرم کردن هوای محیط موثر است.

نظری خاطرنشان کرد: این دستگاه که در حال حاضر ثبت اختراع شده است در باغات از قبیل باغ‌های پسته استان کرمان کاربرد زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه بهینه‌سازی و تکمیل نمونه‌های اولیه دستگاه دمنده هوای گرم چهار سال طول کشیده است، اظهار کرد: دستگاه فعلی با وجود سادگی، قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند با سوخت‌های مختلفی از قبیل گازوئیل و گاز کار کند. همچنین دما و جهت دمش هوای گرم شده توسط این دستگاه قابلیت تنظیم دارد و در محیط‌های سرپوشیده و سرباز در وضعیت متحرک یا ثابت، قابل استفاده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید