موفقیت محققان ایرانی در تولید بیوپلیمر از ضایعات چای

محققان یک شرکت دانش بنیان کشورمان موفق به تولید بیوپلیمر تجزیه‌پذیر از ضایعات غیر قابل مصرف کارخانه‌های چای‌سازی شدند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) علیرضا قاسمی، مسوول فنی شرکت تولید کننده این محصول در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: در تولید این بیوپلیمرها از خاک چای باقیمانده از کارخانه‌های چای که معمولا دور ریخته می‌شوند استفاده شده است. بیوپلیمرهای تولیدی در ساخت ظروف نشا استفاده می‌شوند تا نیازی به خارج کردن نشا از ظرف نباشد و بتوان نشا را با ظرف داخل خاک گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: این ظروف بیوپلیمری با قرار گرفتن در خاک پس از یکی دو هفته متلاشی می‌شوند.

قاسمی یکی دیگر از محصولات این شرکت را که در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی فعالیت دارد، پلیمرهای حل شونده در آب (با پایه نشاسته) عنوان کرد و گفت: از این پلیمرها می‌توان در ساخت کیسه‌های تخریب پذیر دستکش‌ها و روپوش‌های بیمارستانی و البسه و کیسه‌های مشابه استفاده کرد. در حال حاضر دفع این قبیل منسوجات بیمارستانی از مشکلات مراکز درمانی است که با تولید آنها از پلیمرهای تخریب‌پذیر می‌توان از انباشت آنها در طبیعت پیشگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فعالیتهای این شرکت تهیه کیسه‌های خرید تخریب‌پذیر برای فروشگاه‌های زنجیره‌یی و میادین میوه و تره‌بار است که این کیسه‌های پلیمری پس از گذشت یکی، دو سال در خاک تجزیه می‌شوند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید