برگزاری سلسله سخنرانی‌های علمی نخبگان ایرانی در مالزی

http://www.callforpapers.irرایزن فرهنگی ایران در مالزی از برگزاری سلسله سخنرانی‌های علمی نخبگان ایرانی در مالزی خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) علی اکبر ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا در مالزی اظهار کرد: ما قصد داریم تا در سال اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای را پیاده کنیم تا از طریق آن بتوانیم از توان و پتانسیل نخبگان ایرانی در مالزی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بر اساس این برنامه ما قصد داریم تا در هفته آخر هر ماه یک سمینار یا نشست را با حضور نخبگان ایرانی در مالزی برگزار کنیم که لزوما نباید همه این نخبگان ایرانی باشند بلکه جامعه نخبه مالزی نیز می‌توانند در آن شرکت داشته باشند.

وی افزود: ترکیب این نشست‌ها به این صورت است که در هر جلسه سه سخنران در مدت 10 تا 15 دقیقه به صورت سمعی بصری آخرین پژوهش‌ها، اختراعات، اکتشافات و آثار تألیفی پژوهشی خود را ترجیحا به زبان انگلیسی ارائه کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی بیان کرد: سخنران باید با توجه به مهارت‌های خود آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را ارائه کند و این دستاوردها می‌تواند در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، تکنولوژی، علوم پزشکی، هنر و سایر رشته‌ها باشد.

ضیائی خاطر نشان کرد که دانشجویان و نخبگان می‌توانند خلاصه‌ای از دستاوردهای خود را برای رایزنی فرهنگی ایران در مالزی ارسال ‌کنند و پس از بررسی از برگزیدگان برای ارائه اختراع و دستاوردهای خود دعوت به عمل می‌آید.

وی تصریح کرد: وقتی یک ایرانی نخبه وارد یک کشور دیگر می‌شود از آنها به نحو احسن استفاده می‌شود و صدها قرارداد مختلف با آنها بسته می‌شود اما در همین مالزی ما 14 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف داریم که هیچ زمینه‌ای برای آنها فراهم نشده است تا حداقل آنها بیایند و گزارش داده و دستاورد خود را ارائه کنند.

ضیائی اظهار کرد: از ویژگی‌های این دوره این هست که نقدی در آن وجود ندارد. قرار نیست کسی در این سمینارها کسی را نقد کند. قرار است که خودمان و افکار خودمان را درست ارائه کنیم. این سمینارها جایگاهی مناسب برای ارائه هر گونه اندیشه‌ای قابل طرح در میان هموطنان و نخبگان ایرانی است، بنابراین پرسش و پاسخ و نقد سخنران در این مجموعه سخنرانی‌ها مطرح نخواهد شد.

متولی امور فرهنگی ایرانیان در مالزی گفت: در این راستا فرمی را تهیه کرده‌ایم که از طریق این فرم اطلاعات اولیه را از فرد دریافت می‌کنیم و در آن خلاصه‌ای در حدود 300 کلمه در خصوص طرح در آن مطرح می‌شود. بعد از دریافت این اطلاعات اگر دستاورد فرد در حوزه تخصصی باشد باید شورایی تشکیل دهیم تا آن را بررسی کند. در این راستا اساتیدی را شناسایی کرده‌ایم تا به ما در این خصوص کمک کنند.

وی تشریح کرد: بر این اساس اولین برنامه مجموعه سخنرانی‌های علمی نخبگان ایرانی در مالزی در روز 23 فوریه برابر با 5 اسفند ماه از ساعت 17 لغایت 18 در محل سالن WISMA MCA با سخنرانی سه تن از نخبگان ایرانی مقیم کوالالامپور برگزار خواهد شد.

ضیائی ادامه داد: براساس طرح پیش بینی شده پس از برگزاری هر برنامه، تمام سخنرانی‌های انجام شده در قالب فیلم در فضای مجازی و اینترنت و به صورت جزوه و کتاب در اختیار عموم و مراکز دانشگاهی و پژوهشی قرار خواهد گرفت.

وی یکی از الزامات این سمینارها را عاری بودن سخنرانی‌ها از هرگونه اصطلاحات دشوار علمی دانست و گفت: سخنرانان باید از شیوه‌ای استفاده کنند که طی 10 تا 15 دقیقه بتواند افرادی که در این حوزه تخصص ندارند را در خصوص دستاورد خود قانع کنند و ایده خود را منتقل کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی گفت که این سخنرانی‌ها با اهدافی از جمله شناساندن نخبگان ایرانی به ایرانیان مقیم و جامعه هدف، معرفی آخرین دستاوردهای علمی نخبگان ایرانی در زمینه‌های و نخبگان غیر ایرانی در باره تمدن ایران و اسلام، فراهم کردن زمینه همکاری با نخبگان ایرانی و استفاده از توان علمی آنان برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد که این جلسات تنها مختص به نخبگان و اندیشمندان ایرانی نیست بلکه اندیشمندان خارجی از جمله چینی، هندی و مالایی نیز می‌توانند دستاوردهای خود در حوزه تمدن ایرانی اسلامی را ارائه کنند.

ضیائی گام بعدی در این خصوص را تشکیل و ثبت سازمانی به نام نخبگان ایرانی در مالزی دانست که یکی از برنامه‌های این سازمان برگزاری نشست‌های ماهانه دوره‌ای خواهد بود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید