دومین همایش «فرهنگ و شهر» برگزار شد

http://www.callforpapers.irدومین همایش «فرهنگ و شهر» با ارائه مقالات تخصصی در محورهای مختلف و با هدف فرهنگ سازی، ارائه راه حل‌های مناسب علمی و فرهنگی، استفاده از نقطه نظرهای پژوهشگران، بحث و تبادل نظر، استفاده از پیشنهادات سازنده مشارکت ارگان‌ها، ارتقاء سطوح علمی دانشجویان، بالا بردن کیفیت فعالیت‌ فرهنگی هنری کلان شهر تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) صفی‌الله ملکی دبیر علمی دومین همایش «فرهنگ و شهر»، هفت محور اصلی مقاله‌های ارائه شده در این همایش را اقتصاد فرهنگی، قانون مداری، مهاجرت، جهانی شدن، امید به زندگی، نمادها و اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: این همایش می‌تواند زمینه و بستر مناسبی برای نهادینه کردن قانون‌مندی شهروندی و نهادهای شهری باشند.

وی فرهنگ را زیر ساخت هر جامعه معرفی کرد و گفت: هر جامعه برای رشد در بعدهای مختلف نیاز به زیر ساخت دارد و باتوجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی حاکم در ایران،‌ ما می‌توانیم الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی باشیم.

ملکی دین اسلام را تنها دینی معرفی کرد که در آن تقابل میان سنت و مدرنیته وجود ندارد و حتی از تبادل فرهنگی استقبال می‌کند و یادآور شد: پیامبر اسلام سفرای خودشان را به کشورهای دیگر می‌فرستادند و از میزبانی سفرای دیگر کشورها استقبال می‌کردند اما در عین حال با تهاجم فرهنگی مخالف بودند. سلطه فرهنگی و ایجاد خودبیگانگی در واقع از میان رفتن فرهنگ امروزی است.

دبیر علمی همایش «فرهنگ و شهر» ، برگزاری همایش‌هایی با جنبه‌های علمی و کاربردی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی جهان را که در ایران قابلیت کاربردی داشته باشد ، گامی صحیح در جهت رشد فرهنگ شهری دانست.

وی در ادامه فرهنگ سازی، ارائه راه حل‌های مناسب علمی و فرهنگی، استفاده از نقطه نظرهای پژوهشگران، بحث و تبادل نظر، استفاده از پیشنهادات سازنده مشارکت ارگان‌ها، ارتقاء سطوح علمی دانشجویان، بالا بردن کیفیت فعالیت‌ فرهنگی هنری کلان شهر تهران را از جمله اهدافی عنوان کرد که در برگزاری این همایش‌ و مقالات ارائه شده به دنبال آن هستند.

ملکی با اشاره به اینکه برای دومین همایش «فرهنگ و شهر» 200 مقاله دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد، 70 مقاله قابل بررسی بود که در نهایت 12 مقاله به عنوان مقالات برتر معرفی شد.

در این همایش که به همت مرکز آموزش علمی کاربردی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، مقالاتی با محورهای متعدد نظیر «شهروندی و حقوق آن، سبک زندگی و خرده فرهنگ‌ها» ، «بررسی رابطه نظارت شهروندی و رفاه شهری» که به بررسی سامانه 1888 پرداخته بود، «فرهنگ، شهروند و هویت شهری» ، «تحلیل رفتار‌های بدنی در میان پسران و مردان ایرانی» ارائه شد.

همچنین در بخش دیگر این همایش «زندگی شهری، اوقات فراغت و مدگرایی»،«عوامل مرتبط با میزان مصرف تظاهری مدگرایانه زنان شهری» ، «نگاهی چند بعدی به پدیده فحاشی در شهر تهران از منظر جامعه‌شناسی»، «بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان» به عنوان مقالات برتر ارائه و داوری شدند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید