اطلس شیعه به زبان عربی ترجمه شد

http://www.callforpapers.ir/کتاب جامع «اطلس شیعه» نوشته رسول جعفریان به زبان عربی ترجمه شد و به زودی در نجف و برخی شهرهای دیگر عراق منتشر می‌شود.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) کتاب «اطلس شیعه» نوشته حجت‌ الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، محقق تاریخ اسلام و رئیس سابق کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، به زبان عربی ترجمه و توسط موسسه بین المللی الهدی منتشر شد.

نصیر کعبی از استادان دانشگاه کوفه به همراه سیف علی پژوهشگر عراقی مقیم ایران، کار ترجمه «اطلس شیعه» را به زبان عربی بر عهده داشته‌اند.

ترجمه عربی این کتاب با همکاری چند موسسه علمی و انتشاراتی به زودی در نجف و دیگر شهرهای عراق توزیع می‌شود.

«اطلس شیعه» از تعریف و تاریخ شیعه در قرن اول و با تبیین نقش حضرت علی (ع) در جنگ‌های صدر اسلام آغاز شده و پس از آن، دوره به دوره همراه با تقسیم‌بندی حوزه‌های جغرافیایی جهان اسلام، تاریخ شیعه را بررسی می‌کند.

این کتاب با الهام گرفتن از کتاب ارشاد شیخ مفید طراحی و تدوین شده و در آن، تشیع به معنای وسیع مورد توجه قرار گرفته و اخبار اسماعیلیه، زیدیه و علویان نیز درج شده است.

بخش مفصلی از «اطلس شیعه» به تعریف شیعه، فرقه‌های شیعی، نقشه‌های مربوط به منطقه غدیر اختصاص دارد. این کتاب از 12 فصل تشکیل شده که در آنها علاوه بر اطلاعاتی درباره تشیع در ایران، مطلبی در زمینه تشیع در عراق، جزیره العرب، شامات، آفریقا، شبه قاره هند و افغانستان، قفقاز و ترکیه، اروپا و آمریکا ذکر شده است.

در عین حال و به اذعان نگارنده، اطلاعات تشیع در بخش‌هایی که مربوط به اروپا و آمریکاست، به دلیل عدم دسترسی به منابع دقیق و دشواری‌های کسب اطلاعات، تا حدی ضعیف و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

در «طلس شیعه» اطلاعات مربوط به هر یک از ائمه (ع) اعم از مکان تولد، استقرار حوزه جهان اسلام در زمان آنها، سفرهای معمولی و سیاسی ایشان به انضمام نسب، خاندان، اجداد مادری و مدفن آنها روی نقشه‌های مربوط به آنها ترسیم شده است.

تدوین اطلاعات مربوط به 12 امام (ع) و 40 مجتهد درجه یک تاریخ شیعه که به اعتقاد نگارنده، مسیر آنها ادامه راه امامت و تفکر شیعی در دوران غیبت است، از دیگر ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود.

کتاب «اطلس شیعه» در دومین دوره جایزه جلال آل‌احمد و در بخش تاریخ مستندنگاری، به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید