پرونده‌ی جایزه‌ی نوبل در نشریه‌ی «نگاه نو»

شماره جدید مجله «نگاه نو» منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) شماره 95 «نگاه نو» با بخش «تاریخ» و مقاله پژوهشی محمدحسین خسروپناه آغاز می‌شود با عنوان «شب‌های نویسندگان و شاعران ایران» که در انستیتو گوته برگزار می‌شد. در ادامه مقاله دکتر نادر انتخابی با عنوان «اریک هابسباوم به روایت اریک هابسباوم» به زندگی و آثار اریک هابسباوم، تاریخ‌نگار مارکسیست بریتانیایی، که اخیرا درگذشته است، می‌پردازد.

این مجله به سنت سال‌های گذشته در شماره پاییز، جایزه نوبل ادبیات را مورد توجه ویژه قرار داده است. چند گفت‌وگو با مو یان، نویسنده چینی برنده جایزه نوبل 2012، و با مترجم آثار او، زندگی‌نامه و کتاب‌شناسی مو یان، گفت‌وگو با پتر انگلوند (دبیر دایمی آکادمی سوئد)، داستانی از مو یان و خطابه نوبل مو یان، مطالب منتشرشده در این بخش هستند که با ترجمه‌هایی از عباس مخبر، امیلی امرایی، نرگس انتخابی، عبدالله کوثری و رضا رضایی همراه است.

 

در بخش «نقد و نظر»، نوشته‌هایی از دکتر محمدعلی موحد با عنوان «زادروز مولانا»، دکتر جلیل دوستخواه زیر عنوان «بزرگ‌بازگشت یا بزرگ‌پیشرفت؟»، خسرو باقری با نام «اطاعت کورکورانه»، محمدرضا رهبریان با عنوان «مدرسه در داستان‌های پرویز دوایی» و نقدی از دکتر محمد دهقانی با عنوان «ملاحظاتی درباره تصحیح جدید تاریخ بیهقی» آمده است.

بخش «ادبیات و هنر» این شماره «نگاه نو» با داستانی از گلی ترقی آغاز می‌شود. سپس ترجمه شعرهای مارینا تسوتایوا (شاعر متعرض روس) منتشر شده با ترجمه حمیدرضا آتش برآب، و نوشته‌ای با عنوان «اشک استالین» از ییرژی منزل با ترجمه پرویز دوایی، درباره زندگی و آثار بهومیل هرابال، نویسنده کتاب «تنهایی پرهیاهو».

بخش بعدی با عنوان آن «خبر، رویداد، یادبود» همراه است با نوشته‌هایی به یاد دکتر پرویز همایون‌پور، فهیمه راستکار، گلچین گیلانی، هوشنگ پزشک‌نیا، احسان نراقی، داریوش کارگر، نیل آرمسترانگ و دکتر احمد شایگان.

در بخش اسناد این شماره، هاشم بناپور سندی را با عنوان «شکواییه ستمدیدگان» که مربوط است به چهارمین دوره نخست‌وزیری احمد قوام، معرفی کرده است. در بخش «کتاب‌های تازه» مهشید جعفری شماری از کتاب‌های تازه منتشرشده را معرفی کرده و در بخش «دنیای موسیقی» سیدابوالحسن مختاباد برگزیده‌هایی از آثار صوتی موسیقایی تازه منتشرشده را بررسی و معرفی کرده است. پایان‌بخش شماره 95 «نگاه نو» هم کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده.

در این شماره همچنین شعری حماسی از محمود درویش با عنوان «سکوت برای غزه» به ترجمه سیداحسان موسوی خلخالی به چاپ رسیده است.

«نگاه نو» شماره 95 در 132 صفحه با قیمت 6000 تومان منتشر شده است. این مجله که توسط علی میرزائی منتشر می‌شود، با انتشار این شماره، بیست‌ودومین سال انتشارش را آغاز کرد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید