فاز سوم طرح ملی «تولید آنتی بادی ضد سرطان پستان» محققان جهاد دانشگاهی کلید خورد

فاز سوم طرح ملی تولید آنتی بادی مونوکلونال درمان سرطان پستان پژوهشگاه ابن سینا در پنجمین روز از نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی کلید خورد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) طرح تولید آنتی‌بادی کایمریک ضد her2 انسانی در قالب طرح ملی تولید آنتی‌بادی‌های مونوکلونال درمانی برای سرطان پستان همزمان با آغاز فاز سوم این طرح در نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

دکتر محمود جدی تهرانی، رییس مرکز آنتی بادی مونوکلونال پژوهشگاه ابن سینا درباره‌ی این رونمایی و آغاز فاز سوم طرح به خبرنگار ایسنا توضیح داد: آنتی‌بادی her2 به سلول سرطان پستان می‌چسبد و باعث مرگ سلول سرطانی می‌شود. در فازهای اول طرح (آنتی‌بادی موشی) و دوم (آنتی بادی موشی – انسانی)‌ موفق به تولید و تست این آنتی‌بادی شده‌ایم اما باید فازهای بعدی طرح را برای تولید دارو از این آنتی بادی آغاز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: محققان پژوهشگاه ابن سینا آنتی بادی موشی را در قالب یک طرح مشترک با سازمان گسترش و نوسازی صنایع آغاز کردند و پس از آن به دلیل آن که بدن انسان آنتی بادی موشی را به عنوان یک پروتئین غریبه خنثی می‌کند در یک فرآیند پیچیده‌ی مهندسی ژنتیک، تولید آنتی‌بادی کایمریک (موشی – انسانی) را آغاز کردند.

مجری طرح تولید آنتی‌بادی مونوکلونال برای درمان سرطان پستان و اشاره به این که آنتی بادی کایمریک تولید شده در مرحله‌ای از این طرح به بدن موش بدون سیستم ایمنی تزریق شد، خاطرنشان کرد: سلول سرطانی انسانی تزریق شده به بدن موش پس از تزریق این آنتی‌بادی کایمریک از بین رفت و این مرحله از طرح تحقیقاتی نیز با موفقیت به پایان رسید.

جدی تهرانی با اشاره به آغاز فاز سوم این طرح توضیح داد:‌ آنتی بادی مونوکلونال her2 ثابت کرده است که خاصیت ضد سرطانی دارد اما در این فاز آنتی بادی کایمریک تولید شده باید مراحل تست خود بر روی موش دارای سرطانی انسانی را با موفقیت بگذراند و همچنین نشان دهد که ویژگی سمی ندارد.

رییس مرکز آنتی بادی مونوکلونال پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به این که فاز آغاز شده یک سال ونیم به طول می‌انجامد، گفت: پس از این فاز نیز فاز بررسی‌های بالینی برای نشان دادن خاصیت ضد سرطانی این آنتی بادی در بدن انسان آغاز خواهد شد تا با موفقیت آن دوره این آنتی بادی به عنوان یک دارو تولید شود.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید