دومین کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری آغازشد

http://www.callforpapers.irدومین کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری با محوریت سقط درمانی و کاهش جنین امروز – چهارشنبه – با حضور جمعی از متخصصان علوم پزشکی، فقها و کارشناسان علوم انسانی و حقوقی در پژوهشگاه رویان آغاز شد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) رییس پژوهشگاه رویان در این کنگره با گرامی داشت یاد ˈسعید کاظمی آشتیانی ˈ بنیانگذار این پژوهشگاه، به بیان برخی از مشکلات موجود در حوزه سقط درمانی و کاهش جنین پرداخت.

ˈحمید گورابیˈ گفت: در موارد بسیاری زوجین نابارور اصرار دارند که تعداد زیادی جنین منتقل شود که در نتیجه پزشکان با مشکلاتی همچون کاهش جنین و یا چند قلوزایی مواجه می شوند.

وی خاطرنشان کرد که مشکلات بیمه ای بیماران نیز یکی از مهمترین مسایل موجود برای زوجین نابارور است که باید برطرف شود . در صورتی که بیمه این گونه اقدامات درمانی را جزو تعرفه های خود به شمار آورد، زوجین نیز قانع می شوند که در هر دوره بارداری تنها یک جنین به فرد نابارور منتقل شود و در نتیجه از مشکلات موجود در حوزه کاهش جنین جلوگیری می شود .

گورابی با بیان این که در حوزه سقط درمانی نیز مشکلاتی وجود دارد،‌ اظهار داشت: می توان از بسیاری از موارد سقط درمانی با انجام آزمایش های تشخیص ژنتیکی بیماری و یا مشاوره های پزشکی پیش از بارداری و یا در حین بارداری جلوگیری کرد.

وی یادآور شد که متخصصان و کارشناسان شرکت کننده در کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری تلاش می کنند که با همفکری مشکلات سقط درمانی و کاهش جنین را از نظر فقهی، علوم انسانی و حقوقی رفع کنند و به جمع بندی اساسی در این زمینه ها دست یابند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ˈسید طه مرقاتیˈ دبیر علمی این کنگره نیز در مورد سقط درمانی اظهار داشت: سقط درمانی موضوعی است که از گذشته تا کنون مطرح بوده به گونه ای که حتی سقراط نیز در نوشته های خود از آن یاد کرده است، در ادیان مختلف و حتی اسلام نیز فقها در این مورد بحث های زیادی را مطرح کرده اند.

وی افزود: اما همواره در مورد این که چه زمانی روح در جنین دمیده می شود و می توان آن را انسان به شمار آورد، بحث ها و اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته است.

مرقاتی در مورد موضوع کاهش جنین نیز اظهار داشت: کاهش جنین روش جدیدی است که با ورود آن به حوزه ناباروری ، مشکلات زیادی ایجاد شده است . زمانی که برای درمان ناباروری جنین های متعددی منتقل می شود گاهی هیچ کدام از آنها به جنین تبدیل نمی شوند و گاهی نیز همه آنها زنده می مانند؛ در این صورت نگه داشتن همه آنها باعث تاثیرات منفی آنها بر سلامت یکدیگر شود و از سوی دیگر تولد آنها هزینه های سنگینی را بر خانواده و جامعه تحمیل خواهد کرد.

دبیر علمی این کنگره با بیان اینکه در این کنگره مباحث مطرح در حوزه های سقط درمانی و کاهش جنین به بحث گذاشته می شود،‌ اظهار داشت: 110 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده است که از این تعداد 80 مقاله به صورت پوستر ارایه خواهد شد .از این تعداد 10 مقاله در حوزه کاهش جنین و 70 مقاله در حوزه سقط درمانی ارایه می شود.

ˈاحمد احمدیˈ رییس انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت ) نیز در این کنگره به موضوع روح انسان پرداخت و گفت: در مورد سقط درمانی و کاهش جنین ، مساله روح انسان مطرح است چراکه انسانیت انسان با روح شکل می گیرد.در مورد این که انسان چیست و از چه زمانی می توان موجودی را انسان نامید ، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

احمدی اظهار داشت: بنابراین باید در مورد زمان مناسب برای سقط درمانی و کاهش جنین بین دانشمندان حوزه های مختلف اتفاق نظر حاصل شود.

دومین کنگره سالیانه اخلاق و حقوق باروری تا فردا در پژوهشگاه رویان ادامه دارد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید