ساخت سیستم جدید ضد زلزله در روسیه

دانشمندان روسی سیستم جدید ضد زلزله را به ثبت رساندند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دانشمندان شهر «روسی نووسیبیرسک» روسیه که روشی جدید برای حفاظت از ساختمانها در مقابل زمین لرزه اختراع و به ثبت رسانده اند می گویند که زمین لرزه شدید حتی به شدت هشت درجه ریشتر به هیچ وجه خطرناک نیست. اساس این روش را «اصل سختی منفی» تشکیل می دهد. دانشمندان نووسیبیرسک با کسب این موفقیت، صندلی های ویژه حفاظت در مقابل ارتعاش را طراحی کردند و کاربرد آن را برای حفاظت از ساختمانها در مقابل تکانهای زیرزمینی آموخته اند.

ایگور نیکیفوروف مدیر آزمایشگاه «تکنولوژی امنیت» می گوید: ویژگی روش کاربردی ما این است که نود و نه درصد ضربه ها به هدف نمی رسند. مخترعان، کارآیی این روش را در عمل در مکانی ویژه، به اثبات رساندند. آنها ساختمانی را در برپا کردند که بخشی از آن بی دفاع و بخش دیگر آن در مقابل زلزله مقاوم بود که اتصال ویژه کابل ها در مقابل نوسانات از آن محافظت می کرد.

با کمک انفجاری در معدنی زیر زمینی، این بنا با ضربات و تکان هایی مانند زلزله روبرو می شود که قدرت آن هشت درجه ریشتر است. تمام آنچه اتفاق می افتد با دوربین های ویژه ای به ثبت می رسند. آنها عکس هایی با سرعت دویست کادر در ثانیه را گرفته و جزئی ترین نوسانات را به ثبت می رسانند. در این عکس ها بخوبی دیده می شود که بخشی از این سازه شروع به لرزش و ریزش می کند و بخش مقام در مقابل زلزله بدون حرکت باقی می ماند.

محاسبات مقدماتی نشان داد که هزینه استفاده از این فناوری هنگام ساختمان سازی زیاد نخواهد بود و از آن می توان برای ساختمان های موجود نیز استفاده کرد. در نوسیبیرسک از فناوری دیگری برای افزایش استحکام ساختمانها در مقابل زلزله استفاده می کنند که شباهت زیادی به سرنگ دارد. فقط به جای دارو در آن محلولی از سیمان، شن و خاک رس ریخته می شود. به جای سوزن، ستون های فلزی که آنها را باصطلاح «انژکتور» می نامند، قرار دارند.

از طریق آنها، در عمق پانزده تا بیست متری زیر فشار زیاد این محلول را به زیر زمین تزریق می کنند. جا و عمق انژکتور، محل باصطلاح تحت درمان و مقدار محلول از سوی طراحان محاسبه می شود. با استفاده از این روش، استحکام چند ساختمان در نوسیبیرسک افزایش یافته است.

الکساندر لوبیاگین مدیر کارگاه علمی تولیدی نوسیبیرسک گفت: ما نمی توانیم بر خود زمین لرزه تأثیر بگذاریم، این یک واقعه طبیعی است. اما می توانیم از خاک بد، خاک خوب درست کنیم و سطح مقاومت در مقابل زمین لرزه را افزایش دهیم و به این ترتیب ایمنی ساختمان را بیشتر کنیم. انژکتور محلول سیمانی، مقاومت ساختمان در مقابل زلزله را به اندازه یک تا دو ریشتر بیشتر می کند و این میزان مقاومت به نظر متخصصان قابل توجه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید