ایجاد نخستین پایگاه داده‌های ژنومی یکهزار مبتلا به بیماری‌های نادر در انگلیس

توالی کد ژنتیکی 100 هزار انگلیسی مبتلا به سرطان و بیماری‌های نادر قرار است به عنوان بخشی از برنامه‌های دولت برای ایجاد یک پایگاه داده دی‌ان‌ای در جهت ارتقای کشف و ساخت دارو بطور کامل تعیین و ترسیم شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه این هفته از برنامه خود برای افزایش پژوهشهای علمی با تبدیل انگلیس به اولین کشور در استفاده از کدهای دی‌ان‌ای در جریان اصلی خدمات درمانی خبر داد.

دولت کامرون حدود 160 میلیون دلار بودجه برای این پروژه در خدمات درمانی ملی برای سه تا پنج سال آینده کنار گذاشته است.

به گفته مقامات دولتی، ساخت یک پایگاه داده از مشخصات دی‌ان‌ای به پزشکان درک پیشرفته‌تری از ساختار ژنتیکی یک بیمار، بیماری و نیازهای درمانی آنها ارائه خواهد کرد. این امر به بیماران در دسترسی سریع‌تر به داروهای موثر و مراقبتهای شخصی‌تر کمک خواهد کرد.

این پایگاه داده همچنین به دانشمندان در تولید داروها و دیگر درمانهای جدید که طبق پیش‌بینی کارشناسان می‌توانند میزان مرگهای زودهنگام ناشی از سرطان را در یک نسل کاهش دهند، کمک می‌کند.

برخی از منتقدان این پروژه که «طرح ژنوم انگلستان» نام گرفته، در مورد چگونگی استفاده از این داده‌ها و اشتراک آنها با طرف سوم از جمله شرکتهای خصوصی داروسازی ابراز نگرانی کرده‌اند.

دفتر کامرون اما تاکید کرده که این تعیین توالی ژنتیکی کاملا داوطلبانه بوده و بیماران می‌توانند بدون لطمه به مراقبتهای درمانی خود از انجام این کار امتناع کنند. همچنین گفته شده که این اطلاعات به شکل کاملا بی‌نام ذخیره خواهد شد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید