جذب 1200 دانشجو در دروه دکتری پژوهش‌محور

http://www.callforpapers.irمعاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکنون 1200 دانشجو در دروه دکتری پژوهش‌محور جذب شدند که امیدواریم با ابلاغ آیین نامه‌های تکمیلی افزایش جهشی را در این دروه شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) محمد مهدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران با اشاره به دوره‌ دکتری پژوهش ‌محور گفت: در سال گذشته و جاری در خیلی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دانشجویان دکتری پژوهش محور جذب شدند و برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز توسعه گسترده این دوره‌ها است.

وی افزود: پیش شرط ورود به این دوره‌ها، داشتن پروژه‌های مصوب و قراردادهای همکاری با دستگاه‌های اجرایی و جامع است و هم‌زمان با توسعه این روابط، این دوره‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مهدی‌نژاد تعداد دانشجویان جذب شده در دوره دکتری پژوهش‌محور را 1200 نفر عنوان و خاطرنشان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه‌های تکمیلی انتظار می‌رود افزایش جهشی را در این دروه شاهد باشیم.

 

وی ادامه داد: این دوره‌ها برای رفع نیازهای جامعه طراحی شده که به گستردگی نیاز جامعه، موضوعاتی از قبیل هوا فضا، دریایی،کشاورزی و همه رشته‌هایی که در نقشه جامع ملی ذکر شده است، مطرح و به دانشجویان واگذار خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مازندران، گفت: در مازندران فعالیت این شرکت‌ها با تاخیر زیاد آغاز به‌کار کرده و تاکنون موفق به تامین زمین برای احداث پارک علم و فناوری نشدیم و امیدواریم بتوانیم با اخذ ردیف بودجه این زمین را تهیه و این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی افزود: درحال حاضر مازندران دارای 21 شرکت مستقر و 8 شرکت دانش بنیان در حال استقرار و 3 مرکز رشد است و دو مرکز رشد در آمل نیز در حال راه‌اندازی است و با توجه به ظرفیت‌های موجود استان پیش بینی می‌شود امکانات تاسیس 700 شرکت در مدت 5 سال آینده در این استان فراهم شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به ظرفیت‌های مازندران امید است در سال‌های آینده توانمندی‌های پارک علم و فناوری استان افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بهره‌برداری کم از منابع دریایی، اشاره کرد و گفت: نه تنها در شمال کشور بلکه در جنوب از امکانات،ثروت و فرصت‌های دریا، استفاده و بهره‌برداری بسیار اندکی را انجام دادیم و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌هایی که برای کشور پیش آمده، استفاده گسترده از دریای شمال و جنوب کشور و حضور در اقیانوس‌ها به عنوان اولویت‌ بالای جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.

وی افزود: در شورای عالی صنایع دریایی این موضوع به شکل برنامه‌ای با حضور ذی‌نفع‌های مختلف در حال پیگیری بوده و مقرر شده است که سند توسعه بهره‌برداری از دریاها توسط وزرات علوم در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری تهیه، تدوین و تصویب شود.

مهدی‌نژاد خاطرنشان کرد: جهت تدوین و تصویب این سند، یکی از گروه‌هایی که مشارکت فعال دارند دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های مستقر در مازندران هستند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: پروژه استفاده از آب دریا برای کشاورزی و شرب یکی از فعالیت‌ها در این زمینه است که با محوریت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری آغاز شده است.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید