بیش از نیمی از نشریات نمایه شده در ISC در حوزه علوم انسانی هستند

http://www.callforpapers.irبر اساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، بیش از نیمی از نشریاتی که در این پایگاه نمایه می شوند متعلق به علوم انسانی هستند و توزیع موضوعی نشریات در این پایگاه نشان می دهد که علوم پایه، پزشکی، فنی مهندسی، علوم کشاورزی، هنر و دامپزشکی به ترتیب 15 درصد، 14 درصد، 9 درصد، 5 درصد، 2 درصد و یک درصد از سهم کل نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را به خود اختصاص دادند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفر مهراد گفت: بررسی داده های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نشان می دهد که اکثر مجلاتی که در کشور های اسلامی چاپ و در ISC نمایه سازی می شود در حوزه علوم انسانی است.

وی با تاکید براینکه علوم انسانی به عنوان یک حوزه موضوعی غالبا به حل مسائل مبتنی بر بافت همان جامعه توجه دارد، افزود: در این راستا پایگاه هایی مانند تامسون رویترز(ISI)، حداقل با توجه به ماهیت تجاری شان برای نشریاتی که در این حوزه علمی در سطح کشورهای مختلف دنیا منتشر می شوند، اهمیت چندانی قائل نیستند. از همین رو در اندک نشریاتی که از جهان اسلام در این پایگاه ها نمایه می شود، علوم انسانی تقریبا جایگاهی ندارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خاطر نشان کرد: اساسنامه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام این پایگاه را موظف کرده است که به علوم انسانی توجه ویژه ای داشته باشد و هم اکنون بیش از نیمی از نشریاتی که در این پایگاه نمایه می‌شوند متعلق به علوم انسانی هستند.

وی ادامه داد: توزیع موضوعی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نشان می دهد که علوم پایه، پزشکی، فنی مهندسی، علوم کشاورزی، هنر و دامپزشکی به ترتیب 15 درصد، 14 درصد، 9 درصد، 5 درصد، 2 درصد و یک درصد از سهم کل نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را به خود اختصاص دادند.

مهراد تصریح کرد: همزمان با نمایه شدن نشریات کشورهای اسلامی در ISC، مقالات این کشورها نیز نمایه می شود؛ بنابراین، کاربران ISC در کشورهای اسلامی به سادگی می توانند به تحلیل علم و تعیین نقاط قوت و ضعف خود در جهت اعتدال علمی بپردازند. هم اکنون بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای سوریه، مالزی، عربستان، مصر، اردن پاکستان، لبنان، عراق، لیبی، کویت، امارات متخده عربی، تونس، ترکیه، عمان، مراکش و بنگلادش از جمله کشورهایی هستند که قادرند با توجه به داده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به تحلیل تولید علم در کشورهای خود پرداخته و با ترسیم نقشه علمی کشورشان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود واقف شوند.

مهراد با اشاره به نمونه ای از تحلیل داده ها در ISC در ارتباط با کشور کویت گفت: از طریق نمایه استنادی علوم که یکی از زیر مجموعه های ISC است می توان پر تالیف ترین نویسندگان این کشور را به عنوان نمونه تعریف کرد.عدنان الحموی 0.89، محمد رفقی عیسی 0.58، زیاد القطب 0.49، حاتم النجدی 0.45، محمد دبس 0.31، حمدی ابوکیله0.31، خضر الا حمد0.31، عیسی الغزالی0.27، بسام المعصرانی0.22 و سعید الاسعد 0.22 درصد مقالات کشور کویت را نوشته اند.

وی افزود: حتی از طریق پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، می توان مشارکت نویسندگان کویت را نیز در تالیف مقالات علمی از طریق ISC مشخص کرد. به عبارت دیگر به راحتی می توان چند نویسندگی مقالات را معین کرد. طبق داده های ISC بیش از 65 درصد از مقالاتی که از نویسندگان کویت به چاپ رسیده و در ISC نمایه می شوند دارای یک نویسنده، تقریبا 16 درصد از مقالات دارای دو نویسنده بوده و در حدود 10.5 درصد از مقالات این کشور توسط سه نویسنده به رشته تحریر درآمده‌اند. در حالی که نظر به اهمیت کارهای تحقیقاتی که به صورت تیمی و گروهی انجام می گیرد، انتظار می رود که تولید کنندگان مقالات نیز که معمولا برگرفته از تحقیقات علمی است به صورت گروهی و با همکاری یکدیگر نسبت به تالیف مقالات اقدام کنند.

به گفته مهراد بیش از 91 درصد از مقالات علمی کشور کویت توسط یک موسسه، هفت درصد توسط دو موسسه و 1.30 درصد توسط سه موسسه با همکاری و مشارکت هم تالیف شده است.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید