سرطان پروستات، کابوس مردان!

سرطان پروستات، کابوس مردان!

سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در میان آقایان، بدون در نظر گرفتن نژاد یا قومیت است. پیشرفت این سرطان آرام و نشانه‌های آن اندک بوده، اما با تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) به نقل از زیست نیوز، گزینه‌های بسیاری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تغییر رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی مداوم اشاره کرد.

در ادامه این مطلب چند راهکار ساده را برای پیشگیری از سرطان پروستات معرفی می‌کنیم.

نوشیدن قهوه

بنابر اعلام پژوهشگران دانشگاه هاروارد، نوشیدن مرتب قهوه در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر است. نتایج مطالعه آنها نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آقایانی که روزانه شش فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، 59 درصد کمتر از افرادی است که قهوه نمی‌نوشند. به گفته پروفسور “کاترین ویلسون”، مولف مطالعه دانشگاه هاروارد، به رغم نتایج حاصل شده، همچنان باید پژوهش‌های بیشتری درباره رابطه ترکیبات سودمند قهوه و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات انجام شود.

کاهش مصرف دونات و کلوچه

خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایانی که سطح چربی‌های ترانس خون آنها بالا است، دو برابر بیشتر از افرادی است که چربی خون پایین دارند. اسیدهای چرب ترانس موجب افزایش التهاب و مقاومت به انسولین می‌شوند که هر دو مورد نقشی کلیدی در ابتلا به سرطان پروستات ایفا می‌کنند. از این رو، عدم مصرف دونات، کلوچه و دیگر نان‌های بسته بندی شده که حاوی روغن هیدروژنه هستند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

مصرف مواد غذایی قرمزرنگ

 

مصرف گوجه فرنگی پخته شده نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات دارد. ارتباط میان این دو برای نخستین بار توسط “ادوارد جیووانوچی”، پژوهشگر دانشگاه هاروارد، در دهه 90 میلادی شناسایی شد و مطالعات انجام گرفته پس از آن، قدرت رنگ قرمز در مواد خوراکی را تایید کردند. “لیکوپن”، رنگدانه گوجه فرنگی، پس از پخته شدن این ماده غذایی از خاصیت و قدرت بیشتری برخوردار می‌شود. از این رو، حداقل مصرف دو وعده گوجه فرنگی پخته شده در هفته توصیه می‌شود.

ورزش کنید

ورزش کردن به کاهش 41 درصدی خطر ابتلا به گونه‌های کشنده سرطان پروستات منجر می‌شود. افزون بر این، پژوهش دانشگاه هاروارد نشان داده است که در میان بیمارانی که از سرطان پروستات جان سالم به در برده‌اند، خطر مرگ برای آنهایی که پنج ساعت در هفته ورزش سنگین مانند تنیس و شنا انجام می‌دادند، 56 درصد کمتر بوده است.

به گفته “استیسی کنفیلد”، پژوهشگر ارشد دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، فعالیت بیشتر حفاظت بیشتر در برابر بیماری را نیز به همراه خواهد داشت.

مصرف روغن‌های مفید

ماهی‌ها پروستات ندارند، اما اگر دارای این عضو نیز بودند، به احتمال بسیار زیاد هیچ گاه به سرطان پروستات مبتلا نمی‌شدند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، اسیدهای چرب امگا-3 “DHA” و “EPA” که در روغن ماهی موجود هستند از بروز تومورها جلوگیری می‌کنند. افزون بر این، پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که خطر ابتلا به سرطان کشنده پروستات در آقایانی که سه بار در هفته ماهی مصرف می‌کنند، به میزان 25 درصد کمتر از افرادی است که ماهی مصرف نمی‌کنند.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + 14 =