تاسیس بنگاه انتشاراتی مشترک برای چاپ و نشر مجلات علمی کشورهای اسلامی

http://www.callforpapers.irششمین نشست وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی در شهر خارطوم پایتخت کشور سودان برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفر مهراد، رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) طی سخنانی در این نشست، تاسیس بنگاه انتشاراتی مشترک برای چاپ و نشر مجلات علمی کشورهای اسلامی را پیشنهاد کرد و مقرر شد کشورهای علاقمند در این زمینه به طور مستقیم یا از طریق ISESCO با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: ISC از نشریات علمی جهان اسلام به عنوان داده های خام استفاده می کند و برای اینکه یک نشریه علمی در ISC ثبت و نمایه شود، باید این نشریات علمی قواعد و آیین نامه های ISC را مورد توجه قرار دهند.

در این بخش از سخنرانی، سامانه ثبت الکترونیکی نشریات علمی به زبان های انگلیسی، عربی و فارسی نمایش داده شد و به اختصار روش ورود داده های مرتبط با نشریات به تصویر کشیده شد.

وی ادامه داد: قبل از تاسیس ISC کشورهای عضو آیسسکو عملکرد پژوهشی خود را از طریق ISI و اسکوپوس(Scopus) مورد ارزیابی قرار می دادند و اینک ظهور ISC نه تنها استفاده از این دو نظام را کنار نگذاشته و وجود این دو نظام نیز باعث عدم استفاده از ISC نشده است، بلکه ISC همواره با آنها همکاری می کند و همکاری های صورت گرفته در نوع خود بی نظیر است.

 

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: از سال 2005 تعداد هزار و 117 عنوان نشریه عربی، هزار و 56 عنوان نشریه انگلیسی و هزار و 23 عنوان نشریه فارسی در ISC نمایه سازی می شود و 403 عنوان نشریه نیز از سایر زبان های ملی کشورهای عضو OIC در ISC ثبت و نمایه سازی می شود.

مهراد با ارائه آمار مجزایی از تعداد نشریات عربی و انگلیسی گفت: 157 نشریه عربی از کشور اردن، 108 نشریه عربی از لبنان، 102 نشریه عربی از سودان و همینطور 85 نشریه عربی از کشور عراق، 66 عنوان نشریه عربی از امارات متحده عربی و 47 عنوان نشریه عربی از مصر و بقیه نیز که متعلق به سایر کشورهای اسلامی است، در ISC نمایه می شود.

وی افزود: توزیع مجلات انگلیسی نیز عمدتا مربوط به کشورهای مالزی با 225 عنوان، ایران با 248 عنوان، پاکستان 106 عنوان، عربستان سعودی 57 عنوان، مصر 37 عنوان و بقیه نیز مربوط به دیگر کشورهای اسلامی می باشد.

مهراد ادامه داد: ISC به عنوان شبکه علمی ISESCO عمل می کند و با دریافت مجلات از کشورهای اسلامی، متن کامل آنها را به زبان های ملی در دسترس کاربران قرار می دهد.

به گفته دکتر مهراد، امکان تعیین نویسندگان و مقالات داغ، مقالات و نویسندگان پر استناد در سطح ISESCO به طور کلی و در سطح هریک از کشورهای عضو ISESCO به صورت اختصاصی امکان پذیر می باشد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه مقایسه ای بین نشریات نمایه شده کشورهای اسلامی در ISC ارائه کرد و گفت: اروپای غربی و آمریکای شمالی بیش از 80 درصد از مقالاتی را که در ISI نمایه می شوند به خود اختصاص داده اند و زبان انگلیسی، زبان غالب در پایگاه ISI می باشد و زبان ملی سایر کشورها بسیار ناچیز است و درخصوص زبان های فارسی، انگلیسی و عربی در ISC نشان داده شد که بیش از 80 درصد مجلات ثبت شده در ISC مربوط به این زبان ها بوده و سهم زبان ترکی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 6 درصد می باشد.

مهراد در خاتمه پذیرش بورس از کشورهای اسلامی در رشته علم سنجی برای شعب ISC را مطرح کرد و درخواست شد افرادی که برای این دوره معرفی می شوند دارای مدرک کارشناسی در رشته های علم اطلاعات، مدیریت اطلاعات، علوم و مهندسی کامپیوتر و فن آوری اطلاعاتی باشند.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید