نخستین سامانه کنترل از راه دور قلب بیماران در کشور ساخته شد

پژوهشگران کشورمان موفق به ساخت نخستین سامانه کنترل از راه دور سیگنال قلب بیماران شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر حسین بوبرشاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی این سامانه توضیح داد: سامانه‌ی مبتنی بر شبکه‌های حسگر طراحی شده، امکان پایش از راه دور سیگنال‌های قلبی را نیز ممکن می‌کند و برای ذخیره‌سازی سیگنال‌ قلب بیماران در پایگاه داده‌های بیمارستان مناسب است.

به گفته‌ی وی، برای نخستین‌بار است که سامانه‌ای با امکان آزادی بیمار در حرکت و با استفاده از ساختار شبکه‌های حسگر بی‌سیم ساخته می‌شود و سامانه‌های پیشین همگی با اتصال به رایانه کار می‌کرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با بیان این‌که نصب و راه‌اندازی تجهیزات همراه بیمار در این سامانه بسیار آسان است، درباره‌ی شیوه‌ کار آن گفت: سنسور استفاده شده در این سامانه سنسور ECG‌ های معمول بیمارستان‌هاست. دستگاه کوچکی که به بدن بیمار وصل می‌شود، اطلاعات را به دستگاه دیگری که در منزل قرار دارد می‌فرستد و آن نیز وظیفه‌ی ارسال اطلاعات به دیتابیس بیمارستان را برعهده دارد.

بوبرشاد با اشاره به این‌که این سامانه قابلیت پردازش سیگنال قلب و تولید هشدار در مواقع اضطراری را داراست، خاطر نشان کرد: اگر پژوهشگری بخواهد بر روی پروسه‌های فعالیت قلب و حرکت‌ها وعکس‌العمل‌های مختلف بیماران تحقیق کند، اطلاعات ذخیره‌شده این سامانه در دیتابیس بیمارستان به کمک فعالیت‌های پژوهشی او خواهد آمد.

به گفته‌ی مجری این طرح، اجرای آن برای بیماران به یک بستر اطلاعاتی و اینترنتی پرسرعت نیاز ندارد و اگر بیماران در منزل دارای اینترنتی با سرعت قابل قبول باشند، می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

 

عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران که پروژه‌ی سامانه پایش سیگنال قلب بیماران در منزل را به عنوان پروژه‌ی پست دکتری خود اجرا کرده است، اظهار کرد: اگر بیمار قصد داشته باشد که با چنین دستگاهی از منزل خارج شود، می‌توان فرستنده‌ی اطلاعات را به جای اینترنت منزل براساس GPRS موبایل وی و یا وایمکس او تنظیم کرد.

سامانه‌ی پایش سیگنال قلب بیماران در منزل (مبتنی بر شبکه‌های حسگر) در نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران _ 22 تا 24 آبان‌ماه _ رونمایی شد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید