ثبت اختراع بین‌المللی «نانو کمپلکس‌های کلاته» محققان ایرانی

محققان یک شرکت دانش بنیان حوزه فناوری نانو موفق به تولید نانو کمپلکس‌های کلاته و ثبت این دستاورد در اداره ثبت اختراعات آمریکا و اروپا شدند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) محمد حسن نظران، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا ،ضمن بیان این که نانوکمپلکس‌های کلاته در کشاورزی، پزشکی و پتروشیمی کاربردهای وسیعی دارند، گفت: این محصول با کمک ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در اداره ثبت اختراعات آمریکا و نیز اتحادیه اروپا ثبت شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون از میان محصولات مختلف نانوکمپلکس‌های کلاته، نانو کود کلات آهن در بخش کشاورزی به مرحله تولید، تجاری سازی و مصرف رسیده است.

به گفته نظران در آینده بخش‌های دیگر نانوکمپلکس‌های کلاته به ویژه در پزشکی و پتروشیمی که هم اکنون در بخش تحقیقات هستند، مصرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: محصول نانوکود کلات آهن این شرکت دانش بنیان سال گذشته در تنها بورس علمی و تجاری دنیا (INSCX) که مربوط به تبادل محصولات نانو فناوری است عرضه شد.

نظران با بیان این که با استفاده از نانو کود کلاته، راندمان کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی افزایش قابل توجهی داشته است، افزود: قابلیت جذب و مصرف هم از طریق خاک و هم از طریق برگ، خاصیت رهایش تدریجی این نانو کود جهت استفاده بهینه گیاه از مواد مغذی، عمل کردن این نانو کود در اسیدی‌ترین و قلیایی‌ترین محیط‌ها و خاک‌ها، موجود بودن عناصری مانند گوگرد، روی، منگنز در نانو کود آلی کلاته آهن جهت بهره‌وری بیشتر گیاهان و محصولات در شرایط مختلف از جمله ویژگی‌های نانو کود کلاته محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده نانو کمپلکس‌های کلاته تصریح کرد: نانو کود کلاته آهن متابولیسم گیاهان را تحت تاثیر قرار داده و چندین برابر می‌کند.

نظران ادامه داد: همچنین در کاربردهای کشاورزی نانو کمپلکس‌های کلاته، نانو کود کلاته پتاسیم، روی، کلسیم و میکروی کامل هم به تولید تجاری رسیده‌اند.

به گفته وی حجم تولید سالانه این شرکت پنج هزار تن نانو کود کلاته آهن است.

نظران با اشاره به صادرات محصول نانو کود کلاته آهن گفت: کویت، مالزی، استرالیا، امارات، یونان و اسپانیا از جمله کشورهایی هستند که نانو کود کلاته آهن ایران را مصرف می‌کنند.

به گفته وی ارگان رسمی نانو فناوری کشور روسیه (RUSNANO) درخواست انتقال تکنولوژی و تاسیس کارخانه را به این شرکت داده است.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید