جذب 500 دانشجوی پژوهش‌محور در طرح‌های کنسرسیوم ازدیاد برداشت نفت

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از امکان جذب 500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی پژوهش‌محور در طرح‌های کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه افزود: در صورت عملیاتی شدن طرح‌های کنسرسیوم ازدیاد برداشت، جذب این تعداد دانشجو در دانشگاه‌های طرف قرارداد و تحت نظارت استادان مجری طرح ممکن می‌شود.

دبیر شورای عالی عتف ادامه داد: این دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ضمن تحصیل، درگیر اجرای این پروژه‌ها نیز خواهند شد و می‌توانند در پایان تحصیل خود همراه با کمک در پیش بردن این پروژه‌های بزرگ، تبدیل به دانش‌آموختگان منحصر به فردی شوند. این دانش‌آموختگان چون از نزدیک در جریان اجرای طرح‌ها بوده‌اند در سطح جهانی قدرت رقابت در حوزه تخصصی خود را خواهند داشت.

کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور، خردادماه سال جاری با هدف تقویت و به کارگیری ظرفیت‌های علمی و فناوری موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به عنوان پشتیبان حرکت علمی صنعتی دانش بنیان در حوزه نفت و گاز، تجمیع امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و به کارگیری آنها برای انجام پژوهش و مطالعات مربوط به ازدیاد برداشت از مخازن نفت، تشکیل شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه طبق ماده 130 قانون برنامه پنجم توسعه، باید ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز کشور یک درصد افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: شش دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، تهران و صنعت نفت که طرف قرارداد این کنسرسیوم هستند، می‌توانند با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و عملیاتی ضمن تربیت نیروهای متخصص برای تحقق این هدف، 750 میلیارد دلار- معادل درآمد نفتی 10 سال ایران- به ثروت ملی اضافه کنند.

مهدی‌نژاد ادامه داد: افزون بر اینها، جنبه مثبت دیگر طرح‌های این کنسرسیوم فراهم شدن تجهیزات مورد نیاز دانشگاه‌هاست. در واقع هم پروژه‌های مهم صنایع کشور اجرایی می‌شوند و هم دانشگاه‌های بزرگ کشور تجهیزاتی را فراهم می‌کنند که خیل عظیمی از دانش‌آموختگان را کارآزموده خواهد کرد. البته این به جز کارآفرینی و اشتغالی است که برای کشور ایجاد می‌شود.

وی همچنین درباره ایجاد ظرفیت برای پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای جذب دانشجو باید به دنبال طرح‌های کاربردی باشند. طرح‌های کلان ملی با آغاز فاز اجرایی در این دسته قرار می‌گیرند و طرح‌های بزرگ دانشگاه‌ها و صنایع نیز همواره جزء این دسته از طرح‌ها بوده‌اند.

دبیر شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: اگر قرار است که ظرفیت پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور افزوده شود باید چند جانبه پیش برویم و اجرای طرح‌های مهم کشور و تربیت نیروی متخصص را با هم برنامه‌ریزی کنیم.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید