جایزه ترویج علم امسال، پنج شنبه اعطا می‌شود

دبیر جایزه ترویج علم ایران از اهدای این جایزه در ششمین روز از هفته علم خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این جایزه توضیح داد: جایزه ترویج علم ایران که در سال‌های قبل در روزهایی به غیر از روز جهانی علم اهدا می‌شد، امسال در روز پنج‌شنبه – ششمین روز از هفته علم – که به نام «روز ترویج علم» نیز نام‌گذاری شده است، در پنج شاخه به فعالان حوزه علم در کشور تقدیم خواهد شد.

به گفته وی همزمان با برگزاری مراسم اهدای این جایزه در سالن سعدی برج میلاد، نمایشگاه علم نیز افتتاح می‌شود که تا روز جمعه – آخرین روز هفته علم- برپا خواهد بود.

زارع درباره‌ی علت یک روزه بودن نمایشگاه علم در این هفته تصریح کرد: انجمن ترویج علم ایران برای برگزاری چنین مراسمی و در اختیار گرفتن طولانی‌مدت مکانی برای برقراری نمایشگاه، بودجه‌ای در اختیار ندارد و برای استفاده از این مکان برای همین یک روز نیز با شهرداری تهران که متولی برج میلاد است، رایزنی کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران، درباره سایر برنامه‌های هفته علم گفت: روز شنبه 20 آبان‌ماه روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» است که مراسم افتتاحیه هفته علم به همین مناسبت در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می‌شود. یکشنبه 21 آبان نیز روز «تاریخ علم» نامگذاری شده که موزه ملک کارگاهی در این زمینه خواهد داشت. در روز سوم این هفته که به نام «رسانه‌ها و ترویج علم» است، نشستی دوستانه و نیز یک نشست تخصصی درباره علم در خدمت صلح و توسعه پایدار در دفتر کمیسیون ملی یونسکو برگزار می‌شود.

زارع افزود: در روز سه شنبه که به عنوان روز «درهای باز» نامگذاری شده است، دانشگاه‌ها و مراکز علمی از جمله دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه رویان، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، پارک فن آموز، مرکز اسناد کتابخانه ملی، خانه‌های ریاضیات در ۲۹ شهر کشور برای پذیرایی از بازدید کنندگان و علاقمندان به آشنایی با فعالیت‌های این مراکز باز خواهند بود.

 

دکتر مهدی زارع

همچنین قرار است روز چهارشنبه به عنوان «روز اهدای کتاب»، یک کارگاه آموزشی بازیابی اطلاعات و اسناد ملل متحد در حسینیه ارشاد برقرار باشد. در روز پایانی هفته علم که روز «علم برای مردم» نامگذاری شده نیز برج میلاد برنامه‌هایی را برای عموم مردم علاقمند تدارک دیده است.

این عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران درباره علت تعیین هفته ای به عنوان هفته علم در کشور، توضیح داد: انجمن ترویج علم ایران به این نتیجه رسید که نمی‌توان تمامی برنامه‌های هماهنگ شده با سازمان‌ها و نهادهای مختلف به مناسبت روز جهانی علم را در یک روز برگزار کرد، به همین دلیل برای فراهم کردن شرایط فعالیت تمام مجموعه‌های علاقمند، یک هفته را به نام هفته‌ی علم در کشور در نظر گرفت.

وی ادامه داد: علی‌رغم تمام محدودیت‌های مالی، انجمن برنامه‌های متنوع و خوبی را برای این یک هفته تدارک دیده است و موفق شده تا بسیاری از نهادها و سازمان‌ها از کتابخانه‌های عمومی گرفته تا مراکز تحقیقاتی را درگیر برنامه‌های روز جهانی و هفته‌ی علم کند.

به گفته‌ این عضو هیات مدیره انجمن ترویج علم ایران، این انجمن، تنها، متولی برگزاری مراسم جایزه‌ی ترویج علم است و سایر برنامه‌های هفته علم با مدیریت و نظارت این انجمن از سوی نهادهای مختلف برگزار می‌شود، ضمن این که بسیاری از مراکز تحقیقاتی و آموزشی به صورت مستقل برای برگزاری مراسم روز جهانی علم اقدام کرده‌اند.

زارع با ابراز از تاسف از این که برخی نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه علم، برنامه ای برای بزرگداشت هفته‌ی علم تدارک ندیده‌اند، گفت:‌ به نظر انجمن، باید شرایط فعلی را غنیمت شمرد و از تجربیات مجموعه‌هایی که در برنامه‌ریزی برای برگزاری این مراسم دخیل بودند،‌استفاده کرد. هر چند که ظرفیت برای برگزاری مفصل‌تر و بهتر این مراسم نیز وجود داشت.

وی همچنین با بیان این مطلب که رسانه‌ی ملی برنامه‌های متنوع و قابل قبولی را با هماهنگی انجمن ترویج علم ایران برای این هفته تدارک دیده است، تصریح کرد: انعکاس داخلی و بین‌المللی خبر برگزاری هفته علم به جای روز جهانی علم وجهه خوبی از کشور به نمایش خواهد گذاشت.

معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله همچنین درباره‌ی برنامه‌های پژوهشگاه در هفته علم توضیح داد: پژوهشگاه در روز درهای باز پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندان خواهد بود، ضمن این که گروه آموزش‌های همگانی این پژوهشگاه نیز در برنامه‌های هفته‌ی علم فعالیت خواهد کرد. همچنین پژوهشگاه یکی از برگزارکنندگان مراسم اهدای کتاب هفته‌ی جهانی علم است.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید