ضرورت طرح موضوعات کاربردی در همایش های علمی

http://www.callforpapers.irوزیر ارتباطات و فناروری اطلاعات گفت: موضوعات کاربردی جامعه و مطالعات راهبردی باید در دستور کار همایش های علمی و شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) ˈرضا تقی پورˈ روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه ششمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات اظهار داشت: به دلیل تغییرات سریعی که در این حوضه از علم وجود دارد، توقف در تحقیق و پژوهش سبب فاصله گرفتن از علم روز می شود.

وی ادامه داد: سمپوزیوم بین المللی مخابرات که از سال 2001 شروع شده است، هر سال با اقبال بیشتری مواجه می شود و تنوع و کیفیت مقالات رسیده نشانگر این روند رو به رشد است.

تقی پور همچنین با اشاره به توسعه شرکت های دانش بنیان طی سالهای اخیر گفت: محصولات و فراورده های این حوضه از قبیل نرم افزار و امنیت شبکه به خوبی توسعه یافته است و امروز هم باید موضوعات کاربردی جامعه و مطالعات راهبردی در دستور کار این شرکت ها قرار گیرد.

وی گفت: طی سال های اخیر زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه ها در کشور فراهم شده و امروز جمهوری اسلامی ایران با داشتن ضریب نفوذ 37 درصد بیشترین میزان ضریب نفوذ در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

تقی پور با بیان این که، در زمان کنونی 3/97 درصد از روستاهای کشور دارای تلفن هستند، اضافه کرد: همچنین 2/91 درصد از شهروندان دارای تلفن همراه هستند و حتی برخی از شهروندان بیش از یک خط دارند.

بر اساس اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 9/46 درصد از شهروندان به شبکه اینترنت دسترسی دارند.

وی با تاکید بر نقش و اهمیت فناوری اطلاعات در اقتصاد کشورها اظهار داشت: توسعه ظرفیت و پهنای باند در قالب شبکه ملی اطلاعات هم از همین جهت حائز اهمیت است و با پیاده سازی کامل آن ظرفیت پهنای باند افزایش یافته و امنیت و حریم شهروندان هم رعایت می شود.

تقی پور با بیان این که، ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات فرصتی برای متخصصین و دست اندرکاران این صنعت است خاطر نشان کرد: در زمان کنونی 300 هزار نیروی متخصص در آی.تی.سی مشغول به فعالیت هستند و قریب 700 هزار دانشجو در این زمینه در حال تحصیل می باشند و با این ظرفیت ها، این بخش می تواند موتور توسعه اقتصاد کشور باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منحنی رو به رشد ظرفیت پهنای باند کشور، به بحث امنیت شبکه پرداخت و افزود: حتی در کشورهای توسعه یافته هم بحث امنیت شبکه به طور جدی مطرح است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره حضور بخش خصوصی در بخش آی.تی.سی. اظهار داشت: بیش از چهار هزار و 823 پروانه فعالیت در این زمینه صادر شده است و در شش اپراتور تلفن ثابت، پنچ اپراتور تلفن همراه در این بخش مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این 11 اپراتور مخابرات ماهواره ای و 12 اپراتور ارائه دسترسی شبکه و تعداد قابل توجهی istp توسط بخش خصوصی در این بخش حضور دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به تحریم های اعمال شده بر علیه کشورمان گفت: امروز شاهد هستیم که بر خلاف عرف و هنجارهای بین المللی یک سری تحریمهای غیر منطقی که حتی مورد تائید سازمان ملل متحد نیست بر علیه ایران اعمال می شود و این وضعیت ضرورت توجه بیشتر به توسعه علمی را نمایان می سازد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید