بهره‌برداری از رصدخانه ملی طی شش سال آینده/تکمیل زیرساخت‌های رصدخانه تا خردادماه

مجری طرح رصدخانه ملی ایران از اتمام زیرساخت‌های رصدخانه ملی در کاشان تا خردادماه سال 92 خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر رضا منصوری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات صورت گرفته در روند احداث رصدخانه ملی ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی های انجام شده و قول ما به دولت در چارچوب طرح «مهر ماندگار»، آماده سازی زیرساخت‌های رصدخانه ملی که شامل چند مرحله است تا خرداد ماه 92 به اتمام می‌رسد.

وی گفت: مرحله اول آماده سازی این زیرساخت‌ها، پیدا کردن بهترین قله‌های نجومی بود که در این خصوص قله‌های گرگش و دینوا را با بررسی‌های انجام داده مناسب دیده‌ایم. برای این طرح گرگش را در نظر گرفته شده که پس از آماده‌سازی قله، طبق برآوردهای صورت گرفته، طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری از اولین تلسکوپ ملی طی شش سال آینده انجام خواهد شد.

مجری طرح رصدخانه ملی، زیرساخت بعدی را آماده سازی جاده منتهی به قله دانست و اظهار کرد: جاده‌ای به طول 12 کیلومتر که از روستای کامو تا قله گرگش است که در حال حاضر کار اصلاح آن به سرعت پیش می‌رود و چهار تا شش کیلومتر آن را آماده کرده‌ایم.

منصوری خاطرنشان کرد: ساختمان شماره دو رصدخانه در روستای کامو هم که شامل تاسیسات است به عنوان رصدسرا طراحی و نقشه‌های عمرانی آن آماده شده که با دریافت مجوزهای لازم به سرعت نسبت به ساخت آن اقدام می‌کنیم.

مجری طرح رصدخانه ملی با بیان این که اعتبار تخصیص یافته در چارچوب طرح مهر ماندگار برای این طرح تاکنون پرداخت نشده است، تاکید کرد: اگر این اعتبار داده شود طرح با سرعت بهتری پیش خواهد رفت.

استاد دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگر از این گفت‌وگو در خصوص تلسکوپ که بر روی قله نصب می‌شود، گفت: طرح تلسکوپ مورد نظر در اسفند ماه سال گذشته به یک داوری خارجی گذاشته شد. ایرادهایی را بر آن وارد کردند که در حال حاضر ایرادهای گرفته شده را برطرف کرده‌ایم.

وی همچنین ادامه داد: یکی از قطعات اساسی این تلسکوپ که پیش از این قرار بود از خارج تهیه شود توسط محققان داخل طراحی شده که ساخت آن درهفته گذشته آغاز شده و تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مجری طرح رصدخانه ملی در خصوص تربیت نیروی انسانی متخصص برای این رصدخانه افزود: سه نوع نیروی انسانی برای این منظور تربیت شده است. نیروی اول برای طراحی تلسکوپ است که در سه سال گذشته تعدادی از مهندسان داخلی در این زمینه آموزش‌ دیده اند. گروه دیگر، افرادی که پس از ساخت تلسکوپ و رصدخانه از تلسکوپ نگهداری می‌کنند و گروه سوم کاربران رصدخانه هستند که آموزش‌های کاربردی را در دوره‌هایی در خارج از کشور کسب کرده و مهارت لازم را در این زمینه بدست آورده‌ و آماده فعالیت هستند.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید