رییس انجمن ترویج علم خبر داد:پیگیری ثبت «روز جهانی علم» در تقویم رسمی کشور

رییس انجمن ترویج علم ایران با اشاره به تدارک برنامه‌های گسترده برای بزرگداشت روز جهانی و هفته «علم در خدمت صلح و توسعه» از پیگیری ثبت «روز جهانی علم» در تقویم رسمی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) از سال 2001 دهم نوامبر (20 آبان) به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است. از مهمترین اهداف یونسکو از نام گذاری این روز، بهره مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فن‌آوری و نوآوری، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تاثیر علم، فن‌آوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم، ایجاد تمهیدات لازم برای بازدیدهای عمومی از موزه‌های علم، معرفی پیشکسوتان و شخصیت‌های علمی برجسته، آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی، بازدید عمومی از مراکز و موسسات موثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه و معرفی برخی موقعیت‌های نو بوده که موجب ارتقا کیفیت عمومی زندگی می‌شود.

در ایران نیز طی سال‌های اخیر به مناسبت این روز برنامه‌های پراکنده و غیر منسجمی از سوی سازمان یونسکو، انجمن ترویج علم ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

 

انجمن ترویج علم ایران، امسال با هدف ارتقای سطح برنامه‌ها و ایجاد حرکتی ساختارمند با همکاری سایر نهادها و سازمان های علمی و فرهنگی کشور درصدد برگزاری برنامه‌ای در سطح ملی به مناسبت روز و هفته جهانی علم است. در این راستا سعی شده طی جلساتی مستمر با حضور برخی اساتید و افراد برجسته کشور، پیرامون موضوعات مرتبط هم اندیشی صورت گیرد.

دکتر اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران روز سه شنبه در نشست خبری هفته علم اظهار داشت: با توجه به این که حیطه ترویج علم، افق‌هایی به گستردگی کل جامعه را در برمی‌گیرد، یاری و مشارکت تمام نهادها، سازمان‌ها و آحاد جامعه در بزرگداشت هر چه باشکوه تر این مناسبت علمی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و انجمن ترویج علم ایران هم با شعار «بیاییم با هم فکری، باورها و بینش علمی جامعه خود را ارتقا دهیم» سعی دارد با استعانت از نظرات و پیشنهادهای تمامی علاقه مندان، تمهیدات و ابزار هر چه بهتر برگزار کردن این روز جهانی را فراهم کند.

وی با اشاره به پیگیری ثبت روز جهانی علم (10 نوامبر برابر با 20 آبان ماه) در تقویم رسمی کشور و ارائه درخواست رسمی در این خصوص با امضای وزیر علوم در خصوص برنامه‌های بزرگداشت این هفته (20 تا 26 آبان ماه) گفت: بعد از ظهر روز اول این هفته که شنبه 20 آبان ماه مصادف با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» است، مراسم ویژه ای در محل سالن اجتماعات هلال احمر برگزار می‌شود. دکتر رضا منصوری، دکتر توران میرهادی و دکتر نسرین مصفا از سخنرانان این مراسم هستند. روز یکشنبه، 21 آبان ماه هم به عنوان روز تاریخ نامگذاری شده که مراسم ویژه ای در محل موزه ملک در خصوص تاریخ علم برگزار می شود. دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر زهرا گویا و دکتر سید جمال الدین موسوی و دکتر گیاهی از سخنرانان این مراسم هستند.

وی گفت: روز دوشنبه، 22 آبان ماه هم روز «علم و رسانه» نامگذاری شده که طی آن نشستی غیررسمی به صورت میزگرد با گفت‌و‌گوهای دوستانه و نمایشگاه با حضور فعالان رسانه‌یی حوزه علمی برگزار می شود.کمیسیون ملی یونسکو هم در این روز میزگردی با محوریت حفظ محیط زیست و نمایشگاه نقاشی با موضوع علم و صلح و توسعه برگزار می‌کند.

قدیمی تصریح کرد: روز چهارم هفته علم هم روز درهای باز مراکز علمی است که تلاش داریم با هماهنگی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، امکان بازدید دانش آموزان از این مراکز را فراهم کنیم. پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد قزوین و مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه از مراکزی هستند که تاکنون برای برگزاری مراسم روز درهای باز در هفته علم اعلام آمادگی کرده اند.

وی گفت: روز چهارشنبه، 24 آبان هم روز اهدای کتاب نامگذاری شده که در این روز صدها جلد کتاب اهدایی به کتابخانه های مناطق محروم تحویل می شود. مراسم اصلی این روز در کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار می شود که علاوه بر دریافت کتب اهدایی مردم و سازمانها جهت تحویل به کتابخانه های مناطق محروم، شامل نمایشگاه نقاشی و دو سخنرانی نیز هست.

قدیمی گفت: روز پنج شنبه، 25 آبان ماه، روز ترویج علم است که مراسم اهدای جایزه ترویج علم امسال و افتتاحیه نمایشگاه هفته علم و مراسم شب علم برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روز جمعه، 26 آبان ماه که آخرین روز هفته علم است، روز «علم برای مردم» نامگذاری شده که به همین مناسبت نمایشگاه و برنامه های متنوعی از 10 صبح تا 10 شب در محل برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

رییس انجمن ترویج علم ایران همچنین برگزاری سخنرانی و برنامه‌های متنوع دیگر در مدارس و دبیرستان‌ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برخی برنامه‌های زنده در شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را از دیگر برنامه‌های هفته علم عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، انجمن ترویج علم ایران از تمامی علاقمندان دعوت کرده با ارائه نظرات و پیشنهادات خود و مشارکت در برنامه های بزرگداشت روز جهانی علم در جهت گسترش و همگانی کردن دانش و اشاعه تفکر علمی در جامعه بکوشند.

برای آگاهی از برنامه های روز و هفته جهانی علم و ارتباط با انجمن ترویج علم ایران می توانید به تارنمای انجمن به نشانی www.popscience.org.ir مراجعه کنید.

انجمن از طریق شماره تلفن 81032251، دورنگار 81032200 و پست الکترونیک info@popscience.org.ir هم آماده دریافت نظرات و ایده های شماست.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید