برگزاری جشنواره‌ زیتون ویژه هنرومعماری اسلامی

http://www.bananews.ir/معاون فرهنگی وزیر علوم با اعلام راه‌اندازی جشنواره «زیتون» ویژه هنر و معماری اسلامی ایرانی در آذرماه اظهار داشت: آیین پایانی و اهدای جوایز 43 برگزیده ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی، شنبه ششم آبان ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر خواجه‌سروی که در نشست خبری ششمین جشنواره‌ی بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی سخن می‌گفت با بیان این که وزارت علوم از ابتدای تشکیل دولت نهم در تقویت و بازنگری در علوم انسانی تاکید داشته است، گفت: جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه‌ی علوم انسانی، یکی از راهکارهای این وزارتخانه برای تقویت علوم انسانی و اسلامی بوده که سعی شده است در این جشنواره بیش از هر بخش دیگری به کاربرد و ترکیب علوم انسانی و اسلامی پرداخته شود و همچنین به سایر بخش‌هایی که حوزه کاربرد را پشتیبانی می‌کند، توجه ویژه شده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: در سالهای گذشته شاهد استقبال دانشگاهیان و حوزویان از جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی بودیم که در خارج از کشور نیز این جشنواره مورد توجه ایران‌شناسان، اسلام‌شناسان، فعالان و متخصصان حوزه‌ ایران بوده است و هر ساله شاهد ارسال آثار دانشمندان خارجی به دبیرخانه این جشنواره بوده‌ایم.

خواجه سروی همچنین با تاکید بر اینکه جشنواره فارابی توانسته است راهی برای کاربردی کردن علوم انسانی و اسلامی بیابد، اظهار کرد: متاسفانه هنوز حوزه هنر و معماری تحت عناوین دیگری خارج از حوزه علوم انسانی بررسی می‌شوند که ما برای حل این مشکل تصمیم به برگزاری جشنواره زیتون ویژه هنر و معماری اسلامی و ایرانی در آذر ماه سال جاری گرفته‌ایم.

به گفته وی جشنواره زیتون در هفته پاسداشت شهدای جهاد علمی از هفتم تا پانزدهم آذر ماه برگزار می‌شود و گروه‌های علمی آن نیز شکل گرفته اما هنوز تامین اعتبار نشده است.

دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی درباره‌ی تعداد آثار رسیده و برگزیده در حوزه‌های مختلف این جشنواره توضیح داد: دو هزار و 998 اثر در 12 گروه داخلی جشنواره و یک بخش ویژه خارجی به دبیرخانه ارسال شده است که نسبت به دو هزار و 33 اثر جشنواره پیشین افزایشی خوبی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در تمام گروه‌های دوازده گانه تعداد آثار واصل شده افزایش داشته است که از این میان گروه فقه و اصول ، علوم قرآن و حدیث با 415 اثر بیشترین آثار و گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی با 48 اثر کمترین آثار را داشته‌اند.

خواجه سروی درباره‌ی برگزیدگان خارجی این دوره‌ی جشنواره توضیح داد: تعداد آثار خارجی رسیده به دبیرخانه از پانزده کشور دیگر 312 اثر بوده است که از این میان دکتر پاتریک رینگنبرگ از سوییس با کتاب «جهان نماد در هنر اسلامی»، دکتر شیلا کنبی از آمریکا با کتاب «اصل طلایی هنر ایران» و دکتر گیورگی سانیکیدزه از گرجستان با کتاب «مذهب شیعه و دولت در ایران» به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.

به گفته دبیر جشنواره فارابی، دبیرخانه‌ی این جشنواره برای پرداخت جوایز برندگان خارجی باید به صورت ارزی پرداخت شود با مشکل مواجه شده اما امیدوار است که این مشکل برطرف شود.

همچنین این جشنواره برگزیدگانی از کشورهای مصر، سوریه و هند داشته است که در ایران حضور نمی‌یابند اما از آنها تقدیر شده و هدایای آنها تقدیم می‌شود.

خواجه سروی همچنین درباره 43 برگزیده‌ی داخلی این جشنواره گفت: متاسفانه در این دوره در بیشتر گروه‌ها برگزیده‌ی رتبه‌ی اول نداشتیم اما از کسانی چون پیشکسوتان علوم انسانی ایران، مفاخرپژوه برجسته، مترجم برجسته، نظریه‌پرداز برجسته و شخصیت پیشرو در حوزه علوم انسانی و همچنین از موسسه و نشریه‌ی برتر در این حوزه تقدیر خواهیم کرد.

وی با بیان این که در دوره ششم این جشنواره هیچ انجمن علمی در حوزه‌ی علوم انسانی شایسته‌ی تقدیر شناخته نشده است، خاطرنشان کرد: بخشی از جوایز این دوره، اعتبار پژوهشی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان آن را پرداخت خواهند کرد و جوایز نقدی نیز از پنج تا 12 میلیون تومان از سوی دبیرخانه جشنواره اهداء خواهد شد.

خواجه سروی همچنین در بخش دیگری درباره‌ی دیگر آمار آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: 57.3 درصد از آثار درقالب کتاب، 7.3 درصد در قالب گزارش پایانی پژوهش، 13 درصد در قالب رساله دکتری و 22.4 درصد در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد به دبیرخانه ارسال شده‌اند که از این تعداد 33.61 درصد آثار پژوهش بنیادی، 10 درصد پژوهش توسعه‌یی، 41.3 درصد پژوهش کاربردی و 15.31 درصد ترکیبی بوده‌اند.

وی همچنین درباره‌ی داوری آثار جشنواره‌ی ششم بین‌المللی فارابی در حوزه علوم انسانی و اسلامی خاطرنشان کرد: برای پالایش اولیه آثار 1205 نفر ساعت زمان گذاشته شده است و کل ارزیابی آثار در 25 هزار و 98 نفر ساعت انجام شده است. داوران این دوره 899 نفر از استادان، دانشیاران و استادیاران دانشگاه‌های کشور بوده اند که موضوع مهم نوآوری علمی را در داوری‌های خود مد نظر قرار دادند.

به گفته وی، برگزیدگان دوره پیشین این جشنواره 60 نفر بودند که کاهش آن به 43 نفر در دوره‌ی ششم نشان از دقت نظر و سختگیری داوران در برررسی آثار دارد.

خواجه‌سروی در ادامه با اشاره به طراحی 250 رشته کاربردی و بین رشته‌یی در پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: این تعداد رشته را به شورای عالی آموزش ارائه داده‌ایم که از این میان تعدادی تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. همچنین در حوزه‌ی آیین‌نامه‌ی حضور اساتید در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها اصلاح انجام دادیم که بر اساس آن افرادی به عضویت هیات‌های علمی در می‌آیند که در حوزه‌ی علوم انسانی و اسلامی پژوهش کاربردی انجام داده باشند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید