تولید آدامس ضد «بیماری مسافرت» توسط محققان ایرانی

محقق یک شرکت دارویی ایرانی با همکاری تیمی از پژوهشگران دانشکده علوم داروسازی دانشگاه آزاد تهران موفق به ساخت یک آدامس جویدنی شده که عوارض بیماری مسافرت را سریع‌تر از داروهای کنونی کاهش خواهد داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) محسن سعادت‌رضایی این پژوهش را در نشست و نمایشگاه سالانه دانشمندان داروساز آمریکا ارائه کرده است.

بیماری‌ مسافرت یک‌ عارضه‌ ناخوشایند موقتی‌ است که‌ در طی‌ مسافرت‌ بروز می‌کند و مشخصه‌ آن‌ منگی‌ و دل‌آشوبه‌ است‌. این‌ اختلال‌ مجاری‌ نیم‌دایره‌ گوش‌ داخلی‌ را درگیر می‌کند. این‌ مجاری‌ پر از مایع‌ مسؤول‌ حفظ‌ تعادل‌ هستند.

عناصر فعال این آدامس یک دارو موسوم به دیمن هیدرینات بوده که در حال حاضر به عنوان یک درمان پذیرفته شده برای درمان بیماری حرکت مورد استفاده است.

در زمان جویده شدن این آدامس، «دیمن هیدرینات» در سیستم بدن فرد از طریق حفره باکال جذب می شود که میان گونه و دندان و لثه قرار دارد. با این شیوه، تاثیر این دارو بیشتر از زمان فرو دادن آن خواهد بود.

با این که این دارو طعم تلخی دارد اما سعادت‌رضایی و تیم وی توانسته‌اند این مشکل را حل کنند و اکنون به دنبال استفاده از این شیوه برای انتقال سریع‌تر سایر موارد دارویی هستند.

سعادت‌رضایی اظهار کرد: چالش اصلی انتقال دارو از طریق آدامس، طعم تلخ عناصر فعال آن است که ما توانسته‌ایم دیمن هیدرینات را با طعم و ویژگی‌های حسی قابل قبول فرموله کنیم.

دیگر اعضای این تیم شامل نیلوفر پویان، زهره جعفری آذر و علیرضا غفاری هستند.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید