شیوع ام اس در میان جوانان بیش از سایر سنین است

شیوع ام اس در میان جوانان بیش از سایر گروههای سنی است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) عضو مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده میزان ابتلا به بیماری ام اس در گروههای سنی زیر 15 سال و بالای 55 سال بسیار نادر است، اظهار كرد: تاكنون دليل قطعي براي اين بيماري شناخته نشده است اما ميزان ابتلاي افرادي كه در وابستگان درجه يك خانواده خود سابقه اين بيماري را داشته‌اند، افزایش می‌یابد.

دکتر علی شعیبی با يادآوري اينكه عوامل ژنتيكي در ابتلا به اين بيماري نقش بسيار مهمي دارند، تاكيد كرد: اين عوامل به تنهايي موثر نيستند و بدون شك عوامل محيطي نيز نقش مهمي را در ابتلاي به اين بيماري ايفا مي‌كنند.

وي در اين راستا ادامه داد: به عنوان مثال نژاد زردپوست به طور كل ميزان ابتلاي كمتري به بيماري ام اس نسبت به ساير نژادها دارند ولي اگر يك فرد زرد پوست قبل از سنين بلوغ به مكان‌هايي كه شيوع اين بيماري در آنها بالاتر است مهاجرت كند احتمال ابتلا به بيماري در آن فرد به اندازه ساير افراد بومي آن منطقه بالا می‌رود.

استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد درباره نشانه‌هاي اين بيماري خاطرنشان كرد: به طور كل بيماري ام اس بيماري است كه در زمان‌هاي مختلف و در نواحي مختلف مغز و نخاع را درگير مي‌كند و همين مساله سبب مي‌شود كه اين بيماري علائم بسيار متفاوتي داشته باشد.

دكتر شعيبي افزود: به عنوان مثال ممكن است كه اين بيماري در يك زمان علائم ضعف حركتي را به دنبال داشته باشد و در همان فرد در زمان ديگر به صورت تاري ديد يا حتي بي‌اختياري ادرار و مدفوع بروز كند.

وي با اشاره به اينكه علت بيماري ام اس در حال حاضر ناشناخته است، بيان كرد: با اين حال ثابت شده است كه افرادي كه در دوران كودكي در معرض آفتاب هستند كمتر به اين بيماري دچار مي شوند.

استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد اضافه كرد: همچنين در برخي از مقاله‌ها ذكر شده است مصرف غذاهاي دريايي و ميوه و سبزيجات تازه شانس ابتلا به اين بيماري را كاهش مي‌دهند.

دكتر شعيبي تصور مردم از بيماري ام اس را نادرست دانست و تاكيد كرد: با تكيه بر روش‌هاي درماني نوين مي‌توان اين بيماري را كنترل كرد به‌گونه‌اي كه رسيدن افراد به مرحله ناتواني بسيار نادر شده است.

وي با اشاره به خودكفا شدن ايران در زمينه داروهاي ام اس اظهار كرد: اين مقوله سب شده است كه هزينه‌هاي بسيار زيادي كه واردات اين داروها به افراد تحميل مي كرد ديگر وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید