دليل برتري دانشگاه‌هاي آمريكايي در رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان

هيچ كشوري تاكنون نتوانسته است به اندازه دانشگاه‌هاي آمريكايي در رده‌بندي برترين دانشگاه‌هاي دنيا رتبه‌هاي برتر را كسب كند، با اين حال صحبت‌هاي زيادي درباره اين رده‌بندي و صحت و سقم آن مطرح مي‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) در آخرين رده‌بندي جهاني برترين دانشگاه‌هاي جهان از 20 دانشگاه برتر جهان 17 دانشگاه آمريكايي قرار دارند كه دانشگاه‌ هاروارد با اختلاف فاحش در صدر فهرست قرار دارد. در حالي كه در ساليان اخير ثروت، جمعيت، بودجه تحقيقاتي، افزايش كارهاي خير در دانشگاه و توانايي براي جذب بورسيه‌ها از سراسر جهان به عنوان دلايل اين برتري ياد مي‌شد، اكنون خيلي‌ها معتقدند اگر اين معيارها مورد نظر مسوولان تنظيم‌كننده دانشگاه‌ها باشد، بايد شاهد حضور دانشگاه‌هاي كشورهاي آلمان، فرانسه، ژاپن و حتي چين و هند نيز در رده‌هاي بالايي باشيم.

اما مسوولان تنظيم‌كننده اين رده‌بندي معتقدند اين كشورها يك تكه از پازل را كه آمريكا داراست را ندارند و آن هم الگوي نظارت منحصر به فرد دانشگاهي است.

گفتني است نقش دانشجويان سابق و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها نيز در مديريت دانشگاه بسيار حائز اهميت بوده است، به گونه‌اي كه 90 درصد تيم مديريتي در دانشگاه‌هاي برتر آمريكا را فارغ‌التحصيلان سابق اين دانشگاه‌ها تشكيل مي‌دهند.

با ادامه اين روند بعيد به نظر مي‌رسد به زودي تغييري در رده‌بندي برترين دانشگاه‌هاي جهان ايجاد شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید