سرطان10 تا 15 سال آینده در ایران 2 برابر افزایش می یابد

دبیر علمی هفتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت : آمارها نشان می دهد که شمار بیماران مبتلا به سرطان در ایران در 10 تا 15 سال آینده به 2 برابر آمار کنونی افزایش خواهد داشت .

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر پیام آزاده امروز در حاشیه برگزاری هفتمین کنگره انجمن علمی جراحان ایران در جمع خبرنگاران افزود : شیوع بیماری سرطان در ایران نسبت به سال ها گذشته بسیار افزایش یافته به گونه ای که این سونامی جهانی و پیشگیری از آن از اهمیت بسیاری برخوردار است .

وی با بیان اینکه سالیانه در ایران 90 هزار نفر دچار سرطان می شوند اظهار داشت : این در حالی است که در سال های نه چندان دور این امار به 70 هزار نفر بوده است .

آزاده خاطر نشان کرد : 50 درصد از سرطان ها ناشی از شیوه نامناسب زندگی است که ما در کشورمان بیشتر با آن مواجه هستیم و تغییر سبک زندگی باعث شده تا شیوع ابتلاء به سرطان در کشور بیش از گذشته افزایش یابد.

مسوول کمیته راهبردی انجمن سرطان ایران افزود :روزانه حدود 100 تا 150 بیمار سرطانی به مطب پزشکان مراجعه می کنند و می توان گفت وضعیت سرطان معضل اصلی سلامت کشور خواهد بود و این معضل و مرگ و میرناشی از این بیماری هزینه سرسام آور اقتصادی را به خانواده ها و کشور تحمیل خواهد کرد .

آزاده با اشاره به اینکه سرانه سلامت در ایران پایین است گفت : سرانه سلامت درایران حدود پنج درصد است و این در حالی است که سرانه سلامت در کشورهای پیشرفته 20 درصد و در کشورهای متوسط 17 درصد بوده است .

دبیر علمی هفتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران یاد آور شد : 70 درصد مرگ و میر های سرطان در کشورهای در حال توسعه است و شایعترین سرطان در زنان سرطان سینه است که نیازمند غربالگری و برنامه ریزی اصولی برای پیشگیری است .

آزاده افزود : ما در کنترل بیماری سرطان در کشور تاخیر داشته ایم و اگر بتوانیم برنامه جامع کنترل سرطان را زودتر اجرا کنیم از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجهی کاهش داد.

به گفته وی اگر از امروز برنامه جامع کنترل سرطان در کشور را اجراکنیم شاید حدود 30 سال دیگر بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم و از این بیماری پیشگیری کنیم .

وی هوای آلوده، استعمال دخانیات، تغییر جمعیت از جوانی به میانسالی را از مهمترین عوامل افزایش شیوع ابتلاء به سرطان در کشور اعلام کرد و گفت: در صورتی که برنامه جامع کنترل سرطان در کشور اجرا نشود میزان ابتلای به آن در یک دهه آینده دو تا سه برابر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید