اصلاح سبك زندگي راهكار اساسي مواجهه با بيماري‌هاي قلبي عروقي

مشاور وزير بهداشت ضمن تاكيد بر اينكه اصلاح سبك زندگي راهكار اساسي مواجهه با بيماري‌هاي قلبي و عروقي است، اظهار كرد: متاسفانه در حال حاضر نزديك به 50 درصد مردم ما بي‌تحرك هستند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر حسن آقاجاني در چهاردهمين كنگره تازه‌هاي قلب و عروق ايران كه در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه نيرو برگزار شد، افزود: از زماني كه با گذار اپيدميولوژيك در دنيا اتفاق افتاده است، از مشكلات و بيماري‌هاي غيرواگير رنج مي‌بريم.

وي با بيان اينكه مطابق اعلام سازمان بهداشت جهاني، اصلي‌ترين عامل مرگ و مير در دنيا، بيماري‌هاي غيرواگير هستند، اظهار كرد: 48 درصد مرگ و مير در جهان به دنبال بيماري‌هاي قلبي و عروقي اتفاق مي‌افتد و 80 درصد اين ميزان مربوط به كشورهاي در حال توسعه است و درواقع كشورهاي در حال توسعه قربانيان اصلي اين گذار ايپدميولوژيك هستند.

آقاجاني افزود: سالانه 17 ميليون نفر در دنيا به علت بيماري‌هاي قلبي جان خود را از دست مي‌دهند.

مشاور وزير بهداشت ضمن تاكيد بر اينكه نحوه مواجهه با اين بيماري‌ها بسيار حائز اهميت است، اظهار كرد: اگر تحرك و فعاليت بدني افزايش يابد، الگوهاي تغذيه‌اي تغيير كند و سبك‌هاي زندگي اصلاح شوند، 80 درصد از بيماري‌هاي كارديو واسكولار و يك سوم از سرطان‌ها كاهش مي‌يابد.

گنجاندن پنج وعده سبزي و ميوه در برنامه غذايي از جمله راهكارهاي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي

اين متخصص قلب و عروق با بيان اينكه بيش از 39 درصد از علل مرگ و مير در ايران، مربوط به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است، اظهار كرد: راهكار مواجهه با اين بيماري، مداخله در سبك زندگي مردم است. البته وزارت بهداشت اقداماتي را در اين خصوص انجام داده است كه راه‌اندازي سيستم‌هاي نظارت بر پايش ريسك فاكتورها از جمله آنهاست و مواردي نظير وضعيت فشار خون، چربي خون و اضافه وزن را در كشور مشخص مي‌‌كند.

وي افزود: به عنوان مثال از جمله راهكارهاي پيشگيري از بروز بيماري‌هاي قلبي،‌ گنجاندن پنج وعده سبزي و ميوه در برنامه غذايي است كه متاسفانه در ايران بسيار كم رعايت مي‌شود و شايد تبليغات مناسب در اين خصوص صورت نپذيرفته و فرهنگ‌سازي لازم درباره مصرف سبزي‌ها انجام نشده باشد.

مشاور وزير بهداشت با اشاره به مشكلات ناشي از اضافه وزن و تاثير آن در بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي، عنوان كرد: وضعيت چاقي در زنان بدتر است. همچنين بي‌تحركي، نگران‌كننده است و مي‌تواند تبعات بسياري داشته باشد. در حال حاضر نزديك به نيمي از جمعيت كشور ما بي‌تحرك محسوب مي‌شوند.

آقاجاني همچنين با بيان اينكه پس از تشكيل شوراي عالي سلامت قوانين در خصوص مواد غذايي آسيب‌رسان، مصرف سيگار، الزام براي پيوست سلامت در صنعت به تصويب رسيد. بر اساس قانون پيوست سلامت،‌ اگر كارخانه‌اي موازين بهداشتي و سلامتي مورد نظر را اجرا نكند، مي‌توان با او برخورد كرد.

وي در ادامه به اجراي برنامه كنترل فشار خون در جمعيت روستايي اشاره كرد و گفت: با اجراي اين برنامه مي‌توان گفت جمعيت روستايي از لحاظ فشار خون وضعيت مناسب‌تري نسبت به جمعيت شهري دارد. همچنين يك برنامه كلي براي كنترل ديابت ارائه داده‌ايم كه در برنامه پزشك خانواده ادغام شده است. وظيفه پزشك خانواده، برخورد فعال با بيماري‌هاست.

مشاور وزير بهداشت در پايان درباره تعداد دستگاه‌هاي آنژيوگرافي در كشور، اظهار كرد: بر اساس نسبت جمعيت به دستگاه آنژيوگرافي، تهران نسبت به ساير استان‌ها وضعيت مناسب‌تري دارد. در حال حاضر 167 دستگاه آنژيوگرافي در كشور داريم و در مقايسه با كشورهاي منطقه نيز از شرايط مطلوب‌تري برخوردار هستيم.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید