کتاب سال

نخستین جایزه منطقه‌ای کتاب سال در حوزه روس‌زبان

جایزه منطقه‌ای کتاب سال اسلام و ایران با هدف شناسایی و معرفی آثار علمی ارزشمند در دو رشته مطالعات اسلامی و ایرانی، برای اولین بار در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور(callforpapers.ir)، این جایزه شامل سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح در منطقه روس زبان است و موضوعات در رشته مطالعات اسلامی شامل معارف اسلامی، تاریخ اسلام، پیامبر اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق، علم کلام و فلسفه را در بر می گیرد.

در رشته مطالعات ایرانی نیز موضوعات این جایزه شامل زبان و زبان شناسی ایرانی، مردم شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی، مطالعات ایران امروز بود.

یک گروه از برجسته ترین اسلام شناسان روسیه تحت سرپرستی پروفسور پرزوروف اسلام شناس شهیر و عضو آکادمی علوم روسیه داوری آثار اسلام شناسی و یک گروه از برجسته ترین ایران شناسان روسیه تحت سرپرستی پروفسور میخاییل ناومکین عضو آکادمی علوم روسیه ارزیابی و داوری آثار واصله به دبیرخانه را به عهده داشتند.

آثار برتر و نفرات برگزیده در مراسمی که به همین مناسبت عصر امروز همزمان با نمایشگاه کتاب “نان فیکشن” در کتابخانه ادبیات خارجی (رودامینو) مسکو برگزار شد که مقامات علمی و فرهنگی ایران و روسیه در آن حضور داشتند.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه در این مراسم به توسعه روابط همه جانبه ایران و روسیه اشاره کرد و توسعه روابط فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه برگزاری  نخستین جایزه کتاب سال در منطقه روس زبان را به عنوان یکی از برنامه های بنیادین جهت معرفی بهتیرن آثار در حوزه اسلام و ایران برشمرد و ادامه این فعالیت در سال های آتی می تواند نویسندگان و آثار بیشتری را در این برنامه مشارکت دهد.

از دیگر سخنرانان این مراسم اعوانی رئیس انجمن فلسفه ،جلیسه رئیس خانه کتاب ،ایگورمانوخین رئیس دانشگاه زبان شناسی مسکو و  علی اکبراف معاون انستیتو شرق شناسی روسیه و دبیر برگزاری جایزه کتاب بودند.

جوایز به برگزیدگان اول تا سوم در دو بخش اسلام و ایران به شرح ذیل اهداء شد:

مقام اول بخش اسلام  ایوانف آ. آ. کتاب  مسی و برنزی (برنجی) ساخت ایران در نیمه دوم قرن چهاردهم

مقام دوم آداماوا، آ. ت. کتاب چشم‌انداز ایرانِ پیسِتسکی از انزلی تا تهران

مقام سوم ام. گ. کاظیموف از باکو (آذربایجان) ترجمه کتاب رازی، نجم‌الدین. مرصاد العباد

مقام اول بخش ایران  مومینوف، آ. ک از آلماتی (قزاقستان)  کتاب مذهب حنفی و تاریخچه آن در آسیای مرکزی

مقام دومتانِیوا – سلامت‌شایوا لولا ظریفونا. فواید الفواد (۱۳۲۲-۱۳۰۸). سخنان (ملفوضات) شیخ چشتیه نظام الدین اولیاء، مرید حقیقی شاعر مشهور پارسی‌گوی هند، امیر حسن دهلوی

مقام سوم یانیس اشوتس از انگلستان ترجمه کتاب قونوی، صدرالدین. مفتاح الغیب

همچنین رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با همکاری  دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، موسسه خانه کتاب ایران، بنیاد بین المللی ایران شناسی – مسکو، بنیاد مطالعات اسلامی – مسکو، انستیتو اطلاعات علوم اجتماعی آکادمی علوم فدراسیون روسیه، انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم فدراسیون روسیه جایزه منطقه ای کتاب سال اسلام و ایران در حوزه روس زبان را برگزار کردند.

ایسنا

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید