روشي جديد براي انتخاب بهينه اسپرم در درمان‌ ناباروري

برگزيده گروه «جنين‌شناسي» سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان، مكانيسم كموتاكسيك(هدايت شيميايي) را به عنوان يك روش جديد براي انتخاب بهترين اسپرم در روش‌هاي كمك‌باروري(ART) معرفي كرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر لورا سيسيليا گيوجالاس، استاد زيست‌شناسي سلولي دانشگاه كوردوباي آرژانتين در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خاطرنشان كرد: تحقيقات نشان مي‌دهد كه اسپرم به مواد هدايت‌گر شيميايي مختلفي مانند مايع فوليكولي، مايع اويداكت(مجراي تخمك‌بر) و محيط اطراف كمپلكس تخمك – كومولوس واكنش نشان مي‌دهد و مي‌تواند به وسيله آنها به سمت محل لقاح هدايت شود.

به گفته وي تحقيقات چند سال اخير وي و همكارانش مشخص كرده است كه تنها 10 درصد اسپرم‌ها توانايي پاسخگويي به هدايت‌گرهاي شيميايي و انتقال به منطقه لقاح از طريق آنها را دارند كه مي توان اين مكانيسم را براي انتخاب بهترين «اسپرم‌هاي توانا در باروري» براي استفاده در روش‌هاي كمك‌باروري به كار گرفت.

محقق مستقل شوراي ملي پژوهش آرژانتين درباره نتايج تحقيق بر روي پاسخ كموتاكسيك(هدايت شيميايي) اسپرم به خبرنگار ايسنا گفت: من و همكارانم پاسخ اسپرم به اين هدايتگر‌ها را در محيط آزمايشگاهي آزموديم و براي نخستين بار موفق به توصيف اين هدايت شيميايي در موش، خرگوش و گاو شديم.

مقاله اصلي مدير مركز زيست‌شناسي سلولي و مولكولي دانشگاه كوردوبا و همكارانش در مجله Reproduction در سال 2012 به چاپ رسيده است.

در 15 سال گذشته، تحقيقات آزمايشگاه دکتر «لورا سیسیلیا گیوجالس» بر «درک بهتر اثر متقابل شیمیایی بین گامت پستانداران قبل از لقاح» با توجه ویژه به هدایت اسپرم و کاربرد بالقوه آن برای تکنیک‌های نوین کمک باروری (ART) متمرکز شده است.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید