برگزاري سومين كنفرانس علمي «ايمني و مديريت پسماندهاي شيميايي» در دانشگاه شريف

http://www.callforpapers.ir/سومين كنفرانس ملي «ايمني و مديريت پسماندهاي شيميايي»، دوازدهم و سيزدهم مهر ماه امسال در دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر محمدرضا هرمزي نژاد، عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف و دبير علمي اين كنفرانس با اعلام اين خبر اظهار كرد: دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف اقدام به بنيانگذاري كنفرانس ملي ايمني و مديريت پسماندهاي شيميايي كرده است كه نتايج ارزشمند كسب شده از دور اول و دوم كنفرانس در سال‌هاي ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰ ما را بر آن داشت تا در راستاي تعامل بيشتر مراكز صنعتي، آموزشي و تحقيقاتي كشور با مقوله ايمني و محيط زيست و همچنين در راستاي آگاه سازي اين مراكز از پتانسيل‌هاي موجود در تحقيقات مراكز دانشگاهي در ارتباط با اين حوزه، سومين دوره اين كنفرانس را برگزار كنيم.

وي افزود: يكي از مهمترين آلاينده‌هاي منابع آبي و خاكي محيط زيست در چند دهه اخير، پسماندهاي شيميايي خطرناكي هستند كه متاسفانه عدم مديريت صحيح و دفع غيرمجاز آنها بدون اجراي اقدامات پيشگيرانه، خسارات و تلفات مادي و انساني جبران ناپذيري را به شهرهاي صنعتي و در سطح گسترده‌تر به كشور تحميل كرده و منبع اصلي توليد اين نوع از پسماندها آزمايشگاه‌هاي شيمي دانشگاه‌ها، مراكز آموزشي، مراكز تحقيقاتي و صنايع شيميايي هستند.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف در ادامه گفت: از سويي ديگر مغفول واقع شدن مقوله ايمني در آزمايشگاه‌هاي شيمي متمركز در اين مراكز در چند دهه اخير منجر به بروز حوادث ناگواري شده كه متاسفانه تلفات انساني و مادي فراواني را در پي داشته است.

هرمزي نژاد گفت: در همين راستا گروه تحقيقاتي دانشكده شيمي دانشگاه صنعتي شريف با انجام مطالعاتي دقيق و كسب تجربيات فراوان از سال ۱۳۸۷ در حوزه ايمني و مديريت پسماندهاي شيميايي موفق شده است الگويي نوين، علمي و عملي را براي مديريت اين نوع از پسماندها طراحي كند كه چهار راهكار بازيافت، خنثي سازي، سوزاندن و توليد سوخت پاك را علاوه بر گزينه دفن براي پسماندهاي شيميايي به كار مي‌گيرد.

وي افزود: اين روش ميزان دفن مستقيم را به ۲۰ درصد كاهش داده و از اين منظر حائز اهميت است كه تنها اين دانشكده به طور ميانگين ساليانه چندين تن پسماند شيميايي توليد مي‌كند كه داراي خواص خطرناكي از جمله سميت، اشتعال پذيري، خورندگي، قابل انفجار و واكنش پذيري هستند كه با درايت و مديريت اين مقدار پسماند كنترل و مديريت مي‌شود و ما مفتخريم به عنوان دانشگاه پيشرو در اين زمينه هيچ گونه پساب شيميايي را بدون خنثي سازي وارد محيط زيست نمي‌كنيم.

هرمزي نژاد تصريح كرد: اكنون با نگاهي ساده به وضعيت موجود در مي يابيم كه تنها در شهر تهران كه داراي بيش از ۳۲ مركز دانشگاهي كه بالاي ۹۰ درصد آنها داراي چندين دانشكده مجهز به آزمايشگاه‌هاي شيمي هستند و همچنين ده‌ها پژوهشكده و بيش از صدها مدرسه مجهز به آزمايشگاه شيمي است، ساليانه صدها تن پسماند شيميايي خطرناك را بدون هيچ نوع نظارتي روانه محيط زيست مي‌كنند.

عضو هيأت علمي دانشگاه شريف با تأكيد بر رعايت اصول علمي و كارشناسي در اين زمينه گفت: در صورت عدم اجراي روش‌هاي ارزيابي، كنترل و دفع صحيح پسماندهاي شيميايي، چه آينده‌اي در انتظار محيط زيست، منابع زيستي و سلامت و بهداشت مردم كشور خواهد بود و اگر از ديدگاه ديگر به اين قضيه نگاه كنيم، غير از فجايع زيست محيطي، ضررهاي اقتصادي فراواني مي‌تواند متوجه مراكز توليدكننده، دولت‌ها و كشور شود و نكته بسيار مهم اين است كه قوانين لازم در زمينه مديريت پسماند در كشور وجود دارد، اما براي الزامي كردن مراكز توليدكننده به اجرايي كردن اين قوانين لازم است كه راهكارهاي علمي كارشناسي براي اين مهم فراهم شود.

دبير علمي سومين كنفرانس ملي ايمني و مديريت پسماندهاي شيميايي در ادامه، محورهاي اين كنفرانس را شامل «ضرورتها و راهكارهاي مديريت پسماندهاي شيميايي»، «الزامات ايمني فردي و محيطي در آزمايشگاه»، «رويكردها و استانداردهاي مديريت پسماندهاي بيولوژيكي و نانومواد»، ضرورتها و كاربردهاي برگه‌هاي SDS منطبق بر استاندارد نوين GHS»، «ايجاد روش‌هاي پيشگيري و درمان به هنگام بروز حوادث شيميايي» عنوان كرد.

وي افزود: در برگزاري اين نشست علمي كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، چند دانشگاه علوم پزشكي، سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري تهران همكاري خواهند داشت، ۱۲ مقاله در قالب سخنراني، ۲۵ مقاله بصورت پوستر و سه كارگاه آموزشي توسط محققان ذيربط ارائه خواهد شد.

هرمزي نژاد اظهار اميدواري كرد با همكاري محققان و ارگان‌هاي علمي و اجرايي كشور در آينده نه چندان دور شاهد كشوري عاري از هر گونه آلودگي پسماندهاي شيميايي باشيم.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید