ايران به جمع دارندگان فناوري سيستم انتقال برق DC با ولتاژ بالا پيوست

رييس جهاد دانشگاهي واحد علم و صنعت، از طراحي و ساخت سيستم انتقال برق DC با قدرت يك مگاوات و ولتاژ 20 كيلو ولت خبر داد؛دستاوردي كه مي‌تواند در انتقال برق به فواصل دور، مناطق صعب‌العبور و جزاير و سكوهاي دريايي كاربرد بسياري داشته باشد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر حميدرضا طيبي در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: اين سيستم كاربردهاي فراوان و منحصر به فردي دارد. به عنوان مثال در انتقال انرژي الكتريسيته به جزاير و مناطق صعب‌العبور، نصب دكل و برخي تجهيزات انتقال برق AC مشكلات عديده‌اي در پي خواهد داشت. همچنين براي انتقال جريان AC نياز به كابل‌هاي فشار قوي و بزرگي است كه هزينه‌هاي گزافي را به همراه دارد. اين در حالي است كه براي انتقال جريان الكتريسيته پس از تبديل AC به DC مي‌توان به جاي دكل از تيرچه‌هاي معمولي و به جاي كابل‌هاي بزرگ و گران قيمت AC از كابل‌هاي DC با قيمت ارزانتر استفاده كرد.

وي افزود: در اين سيستم، جريان AC در ابتداي مسير انتقال به وسيله كانورتر به DC تبديل شده، سپس به وسيله دو سيم اين جريان تا مقصد ارسال و نهايتا در مقصد مجددا به وسيله اينورتر به AC تبديل مي‌شود.

رييس جهاد دانشگاهي واحد علم و صنعت با بيان اين كه يكي از ويژگي‌هاي استفاده از اين سيستم در انتقال برق، تغيير ماهيت آن (تبديل از AC به DC و DC به AC ) است، تصريح كرد: از اين ويژگي در فروش برق به كشورهاي ديگر استفاده مي‌شود. با استفاده از اين روش ديگر نيازي به اتصال شبكه‌هاي برق‌رساني دو كشور براي انتقال جريان برق نيست و به همين وسيله مي‌توان از انتقال مشكلات و نواقص شبكه‌هاي برق به يكديگر جلوگيري كرد. همچنين اين سيستم براي توربين‌هاي بادي كه در آنها سرعت باد متغير است نيز كاربرد فراواني دارد.

طيبي در پايان با اشاره به اينكه در هنگام شروع اين پروژه فناوري انتقال برق DC با قدرت و ولتاژ بالا (HVDC-Light) در انحصار يك شركت سوئدي بود، اظهار اميدواري كرد كه با تامين باقيمانده بودجه توسط توانير و اتمام طرح، تا پايان سال جاري، ايران بطور كامل صاحب اين فناوري شود.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید