علوم پزشکی

نخستین کتاب تخصصی «ارزیابی سلامت در حوادث» با نقشه خطر بلایای کشور منتشر شد

نخستین کتاب تخصصی درباره «ارزیابی سلامت در حوادث»، با نام ” ابزارهای ملی ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا “، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تالیف و منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور(callforpapers.ir)، دکتر ” حمیدرضا خانکه ” معاون تحقیقات و فناوری و رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که مولف این کتاب است، درباره آن گفت: این کتاب که نخستین کتاب تخصصی برای ارزیابی خطر سلامت در حوادث بوده و با استفاده از ابزارهای کاملا بومی به نگارش درآمده است ، از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشورمان مورد تایید قرار گرفته و به عنوان ” ابزار ملی جهت ارزیابی سلامت در حوادث “، به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور معرفی شده است .

وی افزود: براساس دستورالعمل وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ، تمامی دانشگاه‌ها موظف هستند تا بصورت سالانه ، با استفاده از این کتاب و ابزارهای معرفی شده در آن ، کلیه اطلاعات خود را جمع آوری و برای وزارت بهداشت ارسال کنند.

دکتر خانکه اظهار داشت : این کتاب ، علاوه بر معرفی ۹ ابزار جهت ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا ، نقشه خطر کشور را که توسط مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تدوین شده ، در خود جای داده است.

به گفته وی ، از طریق این مجموعه ، می‌توان ” چگونگی ارزیابی نیازهای سلامتی در زمان حادثه ، ارزیابی آمادگی بیمارستانها ، آمادگی روانی بیمارستانها و همچنین شاخص های سطح بندی حوادث ” را استخراج کرد.

این کتاب در ۱۴۸ صفحه ، دارای مقدمه به قلم وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، معاون درمان و دبیر بورد تخصصی سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت ، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور ، رییس دبیرخانه کارگروه سلامت در حوادث غیرمترقبه و مولف این کتاب است.

” ابزار بررسی مخاطرات و تهدیدات ، ابزار بررسی ظرفیت اورژانس پیش بیمارستانی در پاسخ به حوادث و بلایا ، ابزار بررسی ظرفیت حوزه درمان در پاسخ به حوادث و بلایا ، ابزار بررسی آسیب پذیری حوزه سلامت در حوادث و بلایا ، ابزار بررسی آمادگی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی در پاسخ به حوادث و بلایا ” ، از جمله ابزارهای معرفی شده در این کتاب برای ارزیابی سلامت در حوادث و بلایاست.

همچنین در این کتاب ، ” ابزار بررسی آمادگی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی در پاسخ به شرایط اضطراری روانی ، ابزار ارزیابی سریع حوزه سلامت در حوادث و بلایا ، شاخص های تعیین سطح حادثه و فعال سازی مرکز هدایت عملیات و ابزار بررسی سریع ظرفیت ملی حوزه سلامت در پاسخ به حوادث و بلایا “، معرفی شده‌اند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید