نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی روی‌کردی نوین به هنری کهن

http://www.callforpapers.ir/حوزه‌ی هنری استان قم با همکاری برخی نهادها و سازمان‌های دیگر، نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی را در پاییز 1391 (هم‌زمان با محرم 1434 ق.) برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این همایش دو روزه به شکل متمرکز به شبیه‌خوانی ـ‌یگانه شاخصه‌ی هنرهای نمایشی منسجم ملی و دینی ایرانیان‌ـ می‌پردازد؛ تا با شناخت پژوهش‌های نوین، بازشناخت سندهای نویافته، آشنایی با نگرش‌های کارآمد و روزآمد و البته آگاهی به بررسی‌های علمی تازه در این زمینه به هم‌اندیشی نوینی از هنر نیاکان دست یابد. هم‌چنین این همایش می‌تواند با آشنایی بِه‌تر پژوهش‌گران به یک‌دیگر و آگاهی ایشان به اندیشه‌های مکمل و گشایش پنجره‌هایی تازه برای درک زوایایی نهفته‌ از هنر شبیه‌خوانی، گام‌های استواری در این روی‌کرد بردارد.

نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی در دو گستره‌ی متن شبیه‌نامه (تعزیه‌نامه) و اجرای شبیه‌خوانی، اندیش‌مندان، پژوهش‌گران و هنرمندان آگاه را برای ارائه‌ی مقاله‌های علمی و تخصصی به یاری می‌طلبد.

محورهای همایش

•شبیه‌خوانی؛ امروز و فردا

•بازخوانی شبیه‌خوانی کهن با بهره‌گیری از سندهای نویافته

• بررسی تاریخ دگرگونی‌های شبیه‌خوانی با توجه به یافته‌های نوین در این گستره

• جغرافیای شبیه‌خوانی؛ بررسی علمی گستره‌ی نفوذ این هنر در بخش‌های گوناگون ایران و سرزمین‌های دیگر و توجه به ویژگی‌های افزوده‌ی بومی

•خوانش بینامتنی شبیه‌خوانی و دانش‌های بنیادین (فیزیک، ریاضی، جامعه‌شناسی، فلسفه، مردم‌شناسی و…)

• خوانش بینامتنی شبیه‌خوانی با دیگر نمایش‌های ایرانی (به‌ویژه تقلید ـ‌تخت حوضی‌ـ و خیمه‌شب‌بازی)

•خوانش بینامتنی شبیه‌خوانی با دیگر نمایش‌های شرقی (کاتاکالی، نو، اپرای پکن، کابوکی، وایانگ گولیک و…)

•نشانه‌شناسی نوین در متن و اجرای شبیه‌خوانی

•ریخت‌شناسی شبیه؛ بررسی ساختاری شبیه‌نامه‌ها

•شبیه‌خوانی و مدرنیسم در ایران

•نقد و بررسی علمی کتاب‌های تخصصی این گستره

و دیگر پیش‌نهادهای پژوهش‌گران که در راستای نگرش‌های تازه به شبیه‌خوانی باشد.

ویژگی تدوین مقاله‌ها

بهتر است مقاله‌ها در چهارچوب محورهای همایش، تدوین شده باشند.

روی‌کرد پژوهشی و توجه به ساختار علمی در مقاله‌ها ضروری‌ست.

مقاله‌ها پیش‌تر به هر شکل، نشر نیافته و یا ارائه نشده باشند.

چکیده‌ی مقاله‌ها بِه‌تر است بیش از 300 واژه نداشته باشد و حتما در پایان چکیده، کلیدواژه‌ها مشخص شده باشند.

مقاله‌ها از ساختار مناسب پژوهشی (عنوان، چکیده، کلیدواژگان، پیش‌گفتار، طرح موضوع، بررسی، نتیجه و کتاب‌نامه) بهره‌مند باشند.

بر اساس ارزیابی شورای علمی همایش، مقاله‌های برگزیده به شکل سخن‌رانی (‌در بیشینه‌زمان 30 دقیقه) در روزهای برگزاری ارائه می‌شوند. از میان مقاله‌های رسیده، برخی از مقاله‌ها نیز تنها برای چاپ گزیده خواهند شد.

با نظر شورای علمی به هریک از نویسندگان مقاله‌ها که بررسی علمی آنان به شکل سخن‌رانی در سمینار ارائه شود و نیز نویسندگان مقاله‌های گزیده برای چاپ، کمک مالی به عنوان پژوهانه پرداخت خواهد شد.

دبیرخانه‌ی همایش می‌کوشد، هزینه‌ی سفر و اقامت پژوهش‌گران را در مکان‌های برگزاری همایش بر عهده گیرد.

پژوهش‌ها و مقاله‌های برگزیده‌ی همایش برای بهره‌گیری دیگر اندیش‌مندان در کتاب نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی به چاپ خواهد رسید. دبیرخانه‌ی همایش می‌کوشد تا برگردان انگلیسی مناسبی از این کتاب به شکل کتابی مستقل یا شماره‌ای ویژه از یکی از فصل‌نامه‌های علمی پژوهشی جهانی به چاپ رسد. رای‌زنی برای چنین فرآیندی، آغاز شده است.

گاه‌شمار همایش

دریافت چکیده‌ی مقاله‌ها تا 20 شهریورماه 1391 اعلام چکیده‌های پذیرفته تا پایان شهریور 1391 دریافت مقاله‌های کامل تا 30 مهرماه 1391 برگزاری همایش، آبان یا آذر 1391

تلفن روابط عمومی همایش 02517747700

خواهش‌مند است چکیده و مقاله‌ها را به شکل فایل وورد و تنها به نشانی پست الکترونیک همایش ارسال گردد.  shabihpajohi@gmail.com

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید