کتاب علامه طبرسی منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، کتاب علامه طبرسی به قلم  اعظم بابایی  را منتشر کرد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) کتاب  علامه طبرسی به بررسی زندگی و اندیشه های علامه طبرسی می پردازد که توسط مرکز پژوهش های اسلامی چاپ و منتشر شده است.

کتاب علامه طبرسی در شش فصل و یک بخش کتابنامه تهیه و تدوین شده است  که هر یک از این فصول نیز بخشهایی را در بر می گیرد.

زندگانی علامه طبرسی، ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی طبرسی، ویژگی و اخلاق علمی علامه، فعالیت سیاسی، مذهبی و فرهنگی علامه طبرسی، داستان هایی در باره این شخصیت برجسته و با برنامه سازان از بخش های این کتاب است.

در بخش پیش گفتار این اثر آمده است: ستارگان بسیاری آسمان تمدن اسلامی را روشن کرده اند که هر یک از آنان می توانند راهنما و هدایتگر جویندگان حقیقت باشند.

در ادامه این مطلب می خوانیم که بررسی زندگی و شخصیت این دانشمندان و شناخت هویت آنها، پیشینه فرهنگ ایرانی را اثبات می کند و به برکت خدمات این دانشمندان، اسلام از چنان پشتوانه علمی و فرهنگی قدرتمندی برخوردار است که از پناه بردن به الگوهای بیگانه ، را بی نیاز می کند.

در این بخش در خضوض معرفی علامه آورده شده است: علامه طبرسی از دانسمندان بزرگ اسلامی است  که در بیشتر حوزه های علوم اسلامی وارد شده است و شایستگی خود را نیز اثبات کرده است.

نویسنده در این بخش اضافه کرده است: ایشان در زمینه های گوناگون علوم اسلامی چون فقه، تفسیر و کلام کتابهایی نگاشته است که مهمترین اثر وی تفسیر  مجمع البیان  است که در نوع خود کم نظیر و حتی بی مانند است.

نویسنده در خصوص اهمیت این تفسیر آورده است: قرن ششم هجری قرن تفسیر است و در این قرن، در تمامی نحله های فکری اسلامی، تفسیری به رشته تحریر درآمده است و راز جاودانگی تفسیر علامه در میان اهل سنت و شیعه ، برتری کلام ، استادی در سخن، دانش گسترده و رعایت تعادل در نقل اندیشه است.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید