كشف دو خودنگاره از داوينچي در تابلوي «شام آخر»

يك كارشناس آثار هنري اعلام كرد، ممكن است تابلوي «شام آخر» حاوي دو خودنگاره از «لئوناردو داوينچي» باشد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) «راس كينگ» ـ كارشناس آثار هنري انگليسي ـ با بررسي‌هايي كه انجام داده به اين نتيجه رسيده است كه احتمالا لئوناردو داوينچي ـ استاد نقاشي رنسانس ايتاليايي ـ در تابلوي «شام آخر»، دو خودنگاره را به تصوير كشيده است.

كينگ در اين‌باره گفت: بيني،‌ ريش و مدل موي دو تن از حواريون كه سمت راست حضرت عيسي(ع) ايستاده‌اند، با پرتره‌اي كه «جيمر لسر» از داوينچي كشيده انطباق دارند. پرتره‌ي داوينچي چند سال پس از خلق شاهكار «شام آخر» كشيده شد.

اين كارشناس هنري همچنين اظهار كرد، اگرچه تحليلگران سال‌هاي زيادي بر اين باور بودند كه داوينچي تصاويري از چهره خود را در ميان آثارش كشيده، اما هيچكس تاكنون «شام آخر» را مورد بررسي قرار نداده بود.

اين تابلوي 15 در 29 فوتي تاكنون منبع بحث‌ها و جنجال‌هاي بسياري بوده است. كارشناسان بيشتر روي چهره‌هاي به تصوير كشيده شده از حواريون و واكنش هريك به گفته‌هاي عيسي(ع) تمركز داشتند تا به اين مطلب پي ببرند كه كداميك به پيامبر خيانت كرده است.

با اين حال كينگ معتقد است كه هيچ تصويري از شرايط فيزيكي داوينچي در دست نيست، اما ويژگي‌هاي جسماني يك يوناني با مردي ايتاليايي در آن دوره كاملا متفاوت بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید