برگزاري نخستين جشنواره‌ي ملي نژادهاي اسب اصيل ايران

نخستين جشنواره‌ي ملي نژادهاي اسب اصيل ايران با رويكرد حفظ اين ميراث تاريخي كشور از سوم تا پنجم آبان‌ماه امسال در تهران برگزار مي‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) كيومرث عظيمي ـ دبير اين جشنواره ـ در يك نشست خبري در اين‌باره توضيح داد: هدف از برگزاري چنين جشنواره‌اي آشنايي يا آشتي دوباره‌ي مردم با نژادهاي اصيل اسب ايراني است و ما مي‌خواهيم با اين كار اين حيوان را از حالت دور از دسترس خارج كنيم.

به گفته‌ي او، اين جشنواره در سه شاخه‌ي علمي‌، نمايش اسب‌ها و فرهنگ قوم مربوطه و كاربرد اسب‌هاي اصيل كشور برگزار مي‌شود.

وي همچنين بيان كرد: اسب جايگاه ويژه‌اي از هر نظر دارد و ما تلاش كرده‌ايم در برپايي چنين همايشي، سازمان‌هاي مختلفي را مانند ميراث فرهنگي و گردشگري‌، دانشگاه علمي ـ كاربردي، كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي، جهاد كشاورزي‌، مركز اصلاح نژاد دام، انجمن علوم دامي، انجمن صنفي توليدكنندگان و پرورش‌دهندگان اسب كشور دخيل كنيم.

او اضافه كرد: ما تعدادي از اسب‌دارها بوديم كه اسب‌هاي اصيل كشور را به‌عنوان ميراث تاريخي نگهداري مي‌كرديم و حالا احساس كرده‌ايم حركت منسجم‌تري را دنبال كنيم. براي همين نخستين تشكل مردمي را براي هفت نژاد اسب اصيل ايران در وزارت كشور تشكيل داديم و متعاقب آن، در سال 1390 انجمن صنفي توليدكنندگان و پرورش‌دهندگان اسب‌هاي كشور را تشكيل داديم.

در ادامه‌ي اين نشست، حميد كهرام – دبير علمي همايش نژادهاي اسب اصيل ايراني – درباره‌ي بخش علمي آن توضيح داد و گفت: تا كنون سمينارهاي مخصوص اسب در كشور كمتر برگزار شده است و ما اميدواريم نخستين و بزرگ‌ترين آن را راه‌اندازي كنيم.

وي ادامه داد: در بخش علمي قرار است مقالاتي با محورهايي مانند علوم مرتبط با صنعت اسب، تغذيه، ژنتيك و بيماري‌ها؛، گردشگري در صنعت اسب، محيط زيست در صنعت اسب،‌ تاريخ و فرهنگ در صنعت اسب‌‌، اقتصاد‌، مديريت و برنامه‌ريزي در صنعت اسب و ارتباطات با صنعت اسب تا 15 شهريور از اعضاي هيأت علمي دامپزشكان و دامپروران گرفته شود و به همين منظور، سايتي راه‌اندازي خواهد شد.

او اظهار كرد:‌ در بخش علمي از افراد برجسته‌اي كه قبلا مقالاتي در زمينه‌ي تاريخ و فرهنگ اسب، تبارنامه‌ي اسب‌هاي ايران،‌ محيط زيست و اسب‌، بيماري‌هاي توليد مثل‌ و بيماري‌هاي اندام‌هاي حركتي‌ داشته‌اند، دعوت مي‌شود تا سخنراني كنند.

كهرام يادآوري كرد: تا كنون در كشور كمتر به موضوع اسب به‌شكل علمي نگاه شده و كنفرانس‌ها معمولا در امور دام بوده است؛ ولي در اين بخش، تأكيد صرف ما روي اسب است. در كنار اين بخش علمي، كارگاه‌هاي كمك‌هاي اوليه‌ي توليد مثل در اسب‌، بيماري‌هاي اندام‌هاي حركتي و ميزگردهايي با موضوع قرنطينه در كشور برگزار مي‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید