جزئيات آيين‌نامه ارزيابي همايش‌هاي علمي كشور و رتبه‌بندي در ISC

رييس مركز برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تدوين «آيين‌نامه‌ ساماندهي، ارزيابي و رتبه‌بندي همايش‌ها» در هفته‌ي گذشته و رتبه‌بندي همايش‌ها توسط پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ISC از سال‌هاي آتي خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دكتر مظفر شريفي در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: دانشگاه‌هاي سراسر كشور و مراكز گوناگون سالانه همايش‌هاي متعددي را در راستاي ماموريت‌هاي خود و در موضوعات و محور‌هاي مختلف برگزار مي‌كنند.

وي افزود: روند همايش‌هاي علمي به گونه‌اي است كه شركت‌كنندگان آخرين نتايج تلاش‌ها و مطالعات علمي خود را در قالب سخنراني و پوستر ارائه داده و اين مقالات در كتابچه‌هاي ويژه همايش مورد نظر به چاپ مي‌رسد.

وي افزود: در اين ميان ساماندهي وضعيت همايش‌هاي علمي در كشور در جهت بهبود كيفيت آنها نيازي ضروري بود تا مشخص شود كميت و كيفيت برگزاري همايش‌هاي علمي سالانه در كشور به چه صورت است؛ تعداد آنها در حوزه‌هاي گوناگون چگونه است و يا اساسا چه تعداد از همايش‌هاي برگزار شده در راستاي نياز‌ها و اولويت‌هاي كشور است. اينها از نكاتي هستند كه در آيين‌نامه مذكور مورد توجه قرار گرفته‌اند.

شريفي با اشاره به اين‌كه همايش‌ها و محتواي آنها يكي از دستاورد‌هاي علمي كشور بوده و ارزيابي و رتبه‌بندي آنها براي كشور ضرورت دارد، خاطر نشان كرد: در اين راستا موضوع تدوين آيين‌نامه‌ ساماندهي همايش‌هاي علمي در دستور كار قرار گرفت و كميته‌اي در معاونت پژوهشي وزارت علوم تشكيل شد و تدوين آيين‌نامه‌ي ساماندهي، ارزيابي و رتبه‌بندي همايش‌هاي علمي كشور به اين كميته واگذار شد. پس از چند ماه با برگزاري جلسات متعدد، نظرسنجي و جمع‌آوري مباحث كارشناسي از دانشگاه‌ها و مراكزي كه در اين زمينه تجربه‌‌ي خوبي داشتند، پيش‌نويس اين آيين‌نامه تدوين شده و با تصويب آيين‌نامه در هفته گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

رييس مركز برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: هر دانشگاه براي برگزاري همايش بايد پيشنهاد خود را به معاونت پژوهشي دانشگاه ارائه دهد تا پس از بررسي و تصويب در كميته‌هاي خاص يا شوراي پژوهشي دانشگاه، به معاونت پژوهشي وزارت علوم ارائه و اقدامات لازم براي ثبت همايش و دريافت مجوز اوليه‌ برگزاري انجام شود.

وي در ادامه اظهار كرد: مجوزي كه وزارت علوم ارائه مي‌دهد نه در جهت افزايش بروكراسي‌ها و تعلل و تأخير در برگزاري همايش‌ها، بلكه براي ثبت، جمع‌آوري،‌ ارزيابي و رتبه‌بندي آنهاست، به‌گونه‌اي كه با توجه به اين‌كه غالب همايش‌هاي برگزار‌شده بر اساس اولويت‌ها و نياز‌هاي كشور و دانشگاه مورد نظر است، اين همايش‌ها به راحتي مجوز خود را دريافت كرده و به ثبت خواهند رسيد.

شريفي با تاكيد بر كيفيت، نياز محور‌ بودن و تدوين و برگزاري همايش‌هاي علمي بر اساس اولويت‌هاي كشور به عنوان موارد و نكات مهم تعيين شده از سوي معاونت پژوهشي وزارت علوم، خاطر نشان كرد: بر اساس اين آيين‌نامه، دانشگاه‌ها و برگزار‌كنندگان بايد پس از دريافت مجوز از معاونت پژوهشي وزارت علوم عنوان و نام برگزار‌كننده‌ي همايش خود را در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) ثبت كنند تا پس از برگزاري همايش از طريق ارتباط سايت‌ همايش با پايگاه (ISC) بتوان براي دسترسي همگان تسهيلات بيشتري فراهم كرد.

وي در پايان به ايسنا گفت: در اين آيين‌نامه، شاخص‌هاي بسياري براي رتبه‌بندي همايش‌ها مانند تعداد مقالات ارائه‌شده، تعداد شركت‌كنندگان، چگونگي و نحوه‌ي برگزاري و … وجود دارد كه (ISC) مي‌تواند براساس اين شاخص‌ها به رتبه‌بندي همايش‌هاي علمي مانند رتبه‌بندي مجلات و دانشگاه‌ها بپردازد و نهايتا اين رتبه‌بندي مي‌تواند براي دانشگاه‌ها و مراكز برگزار‌كننده‌ امتيازاتي را در استفاده از تسهيلات در برداشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید