كتابي درباره‌ي فلسفه‌ي رنسانس انتشار يافت

http://www.callforpapers.ir/«فرد و كيهان در فلسفه رنسانس» نوشته ارنست كاسيرر با ترجمه يدالله موقن منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) اين مترجم كه پيش‌تر كتاب «فلسفه روشنگري» را از همين نويسنده منتشر كرده است، در توضيحي به خبرنگار ايسنا، گفت: كتاب «فرد و كيهان در فلسفه رنسانس» از چهار فصل درباره آثار و عقايد نيكولاس كوزانوس ـ فيلسوف آلماني ـ تشكيل شده است، كه در فصل اول و دوم به مهاجرت‌ وي در سن 17سالگي به ايتاليا و تأثيرات انديشه‌هاي او در فلسفه ايتاليا و همچنين تأثيرگيري او از فلاسفه اين كشور پرداخته شده است. در اين دو فصل، آرا و عقايد كوزانوس در رابطه با تاريخ فلسفه آورده شده است.

او افزود: در فصل سوم هم نظرات اين فيلسوف بيش‌تر درباره تاريخ انديشه و نظرات متفكران رنسانس درباره جبر و اختيار بيان شده و در فصل چهارم به مسأله سوژه ـ ابژه در فلسفه رنسانس، چگونگي شكل‌گيري سوژه و تبديل شدن آن به ابژه و ايستادن انسان در برابر انديشه‌ي كيهان پرداخته شده است.

موقن ادامه داد: كوزانوس يك انديشمند و فيلسوف در قرن پانزدهم است كه قبل از كوپرنيك، نظريه خورشيد مركزي را مطرح كرد و بعدها كوپرنيك با استفاده از نظرات وي اين نظريه را ارائه كرد. در اين كتاب هم ارنست كاسيرر (نويسنده كتاب) با توجه به آرا و عقايد او مي‌خواهد بگويد انديشه رنسانسي انديشه‌اي جديد و قائم به ذات است كه با گسست فرهنگي با قرون وسطا ايجاد مي‌شود و در اين دوره است كه انسان داراي فرديت مي‌شود. كتاب شامل يك مقدمه 40 صفحه‌‌يي است كه در اين مقدمه با استفاده از نظرات ديگر مورخان دوران رنسانس، جنبش اومانيسم و ارزش‌هاي حاكم سكولاريسم در انسان اروپايي را تشريح كرده‌ام.

«فرد و كيهان در فلسفه رنسانس» در 256 صفحه با شمارگان 1500 نسخه و قيمت 14000 تومان به تازگي از سوي نشر ماهي منتشر شده است.

يدالله موقن در پايان نيز گفت: كتاب‌هاي ديگري از ارنست كاسيرر با عنوان‌هاي «اسطوره دولت» و «انديشه اسطوره‌‌يي» را در دست ترجمه دارم.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید