جایگاه یازدهم ایران در تولید مقالات نانو

www.callforpapers.irمدیر کارگروه سیاستگذاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از کسب جایگاه یازدهم ایران در مقالات فناوری نانو با تولید سه هزار و هفت مقاله خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر علی‌محمد سلطانی امروز در مراسم تجلیل از برترین‌های دومین مسابقه ملی فناوری نانو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تشکیل ستاد توسعه فناوری نانو در سال 1382 گفت:‌ پس از تشکیل ستاد نانو، سند توسعه فناوری نانو در سال 84 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. پس از تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور، جایگاه فناوری نانو نیز بر اساس آن سند بالادستی تعیین شد که بر اساس آن، ایران باید دو درصد از تولیدات جهانی فناوری نانو را به دست آورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و 320 عضو هیات علمی فعال در فناوری نانو در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: این افراد در مرکز فعالیت خود دارای سمت هیات علمی بوده و در سال جاری استاد راهنما یا همکار دست کم یک دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری در حوزه فناوری نانو بوده‌اند.

مدیر کارگروه سیاستگذاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان این که در حال حاضر هزار و 159 دانشجوی دکتری پژوهشگر در فناوری نانو در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، تصویب کرد:‌ همچنین در سال 91، سه هزار و 989 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگر در حوزه فناوری نانو در کشور فعالیت می‌کنند.

سلطانی خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری 13 هزار و 784 محقق فناوری نانو در کشور فعالیت می‌کنند که این آمار شامل دانشجویان، اساتید دانشگاه و محققانی است که در یک پایان ‌نامه نانو به عنوان دانشجو و یا استاد راهنما و یا در یک مقاله ISI یا علمی پژوهشی مرتبط با نانو به عنوان نویسنده اول یا مسوول مشارکت داشته‌اند.

وی با بیان این که در سال جاری 87 مرکز تحقیقاتی در حوزه فناوری نانو در کشور فعال هستند، گفت:‌ این مراکز که شامل دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌شوند، دارای حداقل پنج پایان‌نامه در حال اجرا هستند.

مدیر کارگروه سیاستگذاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان این که در سال 2011 محققان ایرانی موفق به انتشار سه هزار و هفت مقاله در حوزه فناوری نانو شده‌اند، گفت: ایران با تولید 3.17 درصد کل مقالات دنیا در سال 2011 موفق به کسب جایگاه یازدهم دنیا شد.

وی افزود: همچنین کشور چین با تولید 24 هزار و936 مقاله (26.25 درصد کل مقالات)، کشور آمریکا با تولید 18 هزار و 747 مقاله (19.74 درصد کل مقالات ) و کشور آلمان با تولید شش هزار و 835 مقاله (7.20 درصد کل مقالات) جایگاه اول تا سوم دنیا را در سال 2011 کسب کرده‌اند؛ کشور ترکیه به عنوان اصلی‌ترین رقیب ایران در منطقه در تولید مقالات نانو فناوری در سال 2011 با تولید تنها 903 مقاله جایگاه بیست و سوم جهان را کسب کرده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با کسب سهم 14.34 درصدی مقالات نانو از کل مقالات تولیدی ایران در حوزه‌های مختلف در سال 2011 از لحاظ سهم نانو از کل مقالات در بین تمامی کشورها رتبه‌ چهارم را کسب کرده است. در این شاخه کشور سنگاپور با سهم 19.47 درصدی مقالات نانو از کل مقالات، چین با 15.74 و کره جنوبی با 42. 14 درصد رتبه‌های اول تا سوم را در دنیا دارد.

سلطانی در خصوص رتبه‌ کشورها در نسبت تعداد پتنت‌ها به مقالات فناوری نانو در سال 2011 گفت: ایران به ازای هر 100 مقاله، 84 صدم درصد پتنت‌ دارد که در جایگاه سی‌ و دوم جهان قرار گرفته است.کشور آمریکا به ازای هر 100 مقاله، 77.93 اختراع، کشور ژاپن 50.04 اختراع و رژیم صهیونیستی 35.11 اختراع دارند و از این لحاظ در رتبه اول تا سوم جهان هستند.

مدیر کارگروه سیاستگذاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان این که تا کنون 113 محصول در حوزه فناوری نانو از سوی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وارد بازار شده است، گفت: در حال حاضر 63 کشور در حوزه‌ نانو مواد، 25 شرکت در صنعت ساختمان، 14 شرکت در نفت و صنایع وابسته، 28 شرکت در بهداشت ودرمان، 13 شرکت در کشاورزی و بسته‌بندی، 16 کشور در صنعت نساجی، 10 شرکت در صنعت خودرو، چهار شرکت در حوزه‌ آب و محیط زیست و 25 شرکت به عنوان سازندگان تجهیزات در حوزه‌ی فناوری نانو در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش مهر،‌ دومین مسابقه ملی فناوری نانو که به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان مسابقات نهادهای فعال در حوزه‌ی فناوری نانو به کار خود پایان داد.

در این مسابقات حسن ملکی با مدرک کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه‌ اول شد. امید علیزاده با مدرک کارشناسی ارشد از بسیج دانشجویی استان فارس رتبه‌ دوم، قادر حسین‌زاده با مدرک دکتری تخصصی از مرکز فناوری نانو شهید چمران رتبه سوم، بیژن سرخوش با مدرک کارشناسی ارشد و امیر دارستانی فرهانی با مدرک کارشناسی ارشد از انجمن علمی دانشجویی علوم و فناوری نانو دانشگاه شیراز به طور مشترک رتبه چهارم را کسب کرده‌اند.

همچنین محسن سروری با مدرک کارشاسی ارشد با رشته شیمی از انجمن علمی دانشجویی علوم و فناوری نانو دانشگاه شیراز، رتبه ششم، عباس رستمی با مدرک کارشناسی ارشد از انجمن علمی دانشجویی علوم و فناوری نانو دانشگاه شیراز، رتبه هفتم، سید محمد امینی با مدرک کارشناسی ارشد از انجمن علوم و فناوری‌های نوین پزشکی و آرش معروف با مدرک کارشناسی ارشد از انجمن علمی فناوری دانشگاه تربیت مدرس به طور مشترک رتبه هشتم و امید امیری با مدرک کارشناسی ارشد رتبه‌ دهم را کسب کرده‌اند.

در ادامه از روسای دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، شیراز، آزاد اسلامی میناب، تبریز، آزاد اسلامی اراک، پیام نور سیرجان و رییس دانشکده‌های فنی فومن و رییس پژوهشکده‌ نانو فناوری دانشگاه شیراز به عنوان مراکز علمی فعال در حوزه‌ فناوری نانو تقدیر شد.

همچنین از مرکز نانو فناوری شهید چمران، انجمن فناوری نانو دانشگاه شیراز و انجمن فناوری نانو دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه میناب به عنوان نهادهای ترویجی برتر دومین مسابقه‌ ملی فناوری نانو تقدیر شد.

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید