موفقيت محقق ايراني در ساخت نانوالكترود تعيين غلظت داروي پارکينسون

پژوهشگر دانشگاه پیام‌ نور مرکز کرمان با ساخت الکترودی اصلاح شده با نانولوله‌های کربنی، روشي مناسب و سریع برای اندازه‌گیری داروی «کاربیدوپا» بر پایه روش‌های الکتروشیمیایی ارائه كرد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این روش اندازه‌گیری در صنایع دارویی مرتبط ، واحدهاي استانداردسازی دارو و مراکز و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی که جهت تشخیص بیماری نیازمند تعیین سطح غلظت این دارو در محیط‌های بیولوژیک هستند كاربرد دارد.

در این کار تحقیقاتی که به وسیله‌ دکتر علیرضا محدثی زرندی، استادیار دانشگاه پیام‌نور مرکز کرمان صورت گرفته است از نانولوله‌های کربنی به دلیل خواص الکتریکی منحصربه فرد آنها در ساخت الکترود گزینش‌پذیر نسبت به «کاربیدوپا» استفاده شد.

«کاربیدوپا» دارویی است که براي افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تجویز می‌شود و تعیین مقدار این دارو در صنایع دارویی و در مواد بیولوژیکی نظیر خون و… از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از این رو تا كنون روش‌های متعددی بدین منظور ارائه شده است كه در بین آنان، روش‌های ولتامتری و الکتروشیمیایی بسیار ساده، ارزان و سریع هستند.

مساله اصلی در روش‌های الکتروشیمی ارائه الکترودی است که بتوان در سطح آن «کاربیدوپا» را به طور گزینش‌پذیر و در حد مقادیر کم اندازه‌گیری كرد.

محدثی زرندی در رابطه با این کار تحقیقاتی گفت: در این کار تحقیقاتی دو هدف دنبال شد. هدف اول، توسعه کاربرد نانولوله‌های کربنی در ساخت الکترودهای اصلاح شده، نشان دادن قابلیت‌های این نانومواد در افزایش حساسیت و گزینش پذیری الکترودهای اصلاح شده شیمیایی و هدف دوم ارائه یک روش مناسب و سریع برای اندازه‌گیری داروی مهم «کاربیدوپا» بر پایه روش‌های الکتروشیمیایی است.

وي ادامه داد: به دنبال این اهداف مراحل شش‌گانه‌ای مطرح و عملی شدند که به ترتیب شامل «ساخت یک الکترود خمیر کربن اصلاح شده با نانولوله‌های کربنی و ترکیب کلروآنیلیک اسید به عنوان حد واسط ردوکس»، «بررسی الکتروشیمیایی و میکروسکوپی ترکیب کلروآنیلیک اسید در بافت الکترود»، «بررسی امکان تشخیص ولتامتری الکتروکاتالیزوری کاربیدوپا در سطح الکترود»، «بهینه‌سازی شرایط عمل الکترود»، «اندازه‌گیری معیارهای شایستگی روش» و «اندازه‌گیری کاربیدوپا در نمونه‌های حقیقی مختلف جهت بررسی صحت و دقت روش ارائه شده» است.

محدثی زرندی تصريح كرد: بر اساس نتایج این تحقیقات، استفاده از نانولوله کربنی در ساختار الکترود باعث پاسخ‌های الکتروشیمیایی کاملاً بهبود یافته می‌شود. همچنین از تأثیرات دیگر حضور نانولوله‌های کربنی افزایش سیگنال‌های الکترولیزی است که یکی از عوامل افزایش حساسیت این روش است.

وي با اشاره به ديگر نتايج اين طرح گفت: استفاده از نانولوله‌های کربنی منجر به نتایج مناسبی در اندازه‌گیری «کاربیدوپا» با غلظت‌های بسیار کم شده است. از نتایج این طرح اندازه‌گیری «کاربیدوپا» در گستره غلظتی 0.6 تا 100 میکرومولار، حد تشخیص 0.4 میکرومولار و تکرارپذیری کمتر از 3 درصد است.

به گفته محدثی، ادامه این کار تحقیقاتی وارد فاز جدیدی از تحقیقات شده و در زمینه ساخت این نوع الکترودها جهت تعیین مواد مختلف بیولوژیک و یا مواد سمی در مقادیر کم در حال پیگیری است.

نتایج این تحقیقات در مجله «International Journal of Electrochemical Science» (جلد 7، سال 2012) منتشر شده است.

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید