تشخیص سرطان دهان با نانولوله های کربنی

محققان با کمک نوعی حسگر ساخته شده از نانولوله های کربنی پوشش داده شده با نانوذرات طلا، دستگاه میکروفلوئیدی ارزان قیمتی برای تشخیص سرطان دهان ساخته اند.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این ابزار قابلیت تشخیص سرطانهای دیگر را نیز دارد.

آزمایش بر روی نمونه های به دست آمده از 78 بیمار مبتلا به سرطان دهان و 49 فرد سالم در گروه کنترل نشان داد این ابزار دارای حساسیت بالینی 89 درصد و دقت 98 درصدی در تشخیص سرطان دهان است.

نتایج این تحقیقات درنشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.

در حالی که محققان دیگر نیز در تلاش برای ساخت دستگاه های تشخیصی تحلیلی زیست نشانگرهای خونی سرطان دهان هستند اما این شیوه بر اساس فناوری های زمان بر و گرانقیمت ارائه می شوند.

این دستگاه میکروفلوئیدی که دکتر روزلینگ و همکارانش ساخته اند به طور همزمان حتی میزان بسیار کم چهار پروتئین را که نشانه تشخیصی سرطان دهان هستند، مشخص می کند.

در این شیوه دانه های مغناطیسی که هر یک با 120 هزار مولکول آنتی بادی پوشش داده شده اند، می توانند زیست نشانگرهای خاص پروتئینی را تشخیص داده و آنها را از نمونه های خونی بردارند.

سپس این ذرات مغناطیسی به دستگاه میکروفلوئیدی تزریق می شوند در این حالت حسگرها، دانه های مغناطیسی را که زیست نشانگرها به آنها چسبیده اند بررسی می کند. این حسگرها با امواج الکتریکی که تولید می کنند میزان یک پروتئین خاص در خون را نشان می دهند. به گفته محققان، کل این بررسی 50 دقیقه طول می کشد.

این دستگاه بازخوان با قیمت 26 هزار دلار به بازار عرضه شده است.

این پروژه تحقیقاتی با همکای دانش پژوهانی از موسسه ملی تحقیقات دندان و سروصورت، دانشگاه سالو رجینا، بنیاد تحقیقات سرطان در مالزی و دانشگاه مالایا انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید