کتاب «ناوبری وب»

http://www.callforpapers.ir/«ناوبری وب» عنوان تازه‌ترین اثری است که از سوی حسین انتظامی روزنامه نگار و محقق حوزه علوم ارتباطات منتشر شده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این کتاب که به تازگی به همراه ویرایش تازه‌ای از کتاب «نقطه» انتظامی منتشر و روانه بازار کتاب شده است دوگانه‌ای مکمل را تشکیل می‌دهند که دارای یک تفکیک موضوعی ویژه هستند.

«ناوبری وب» با تمرکز روی روزنامه‌نگاری آن‌لاین و تکنیک‌های مدیریت و باروری و سرمایه‌‌سازی «داده» در محیط وب تالیف شده‌ است و به قول نویسنده آن کشکولی است از درد ‌دل‌ها، آسیب‌شناسی‌ها، ضرورت‌ها و راهکارها در حوزه روزنامه‌نگاری دیجیتال که در قالب مجموعه مقاله گردآوری  شده است.

انتظامی در این کتاب اصطلاح «ناوبری وب» را همسنگ مدیریت داده معرفی کرده است و اظهار می‌کند که منظور وی از این مقصود مدیریت بر عملیاتی است که در رسانه‌های سایبر و بر اساس شاخص‌های نسل دوم وب صورت می‌پذیرد.

مجموعه مقالات حاضر در این کتاب، یادداشت‌هایی است که انتظامی در چند سال گذشته آنها را با موضوع مدیریت داده تالیف کرده است و به تدریج در وبلاگ خود منتشر کرده است و برخی نیز در پایگاه اینترنتی خبر آن لاین تا پیش از حضور در این کتاب منتشر شده‌اند و ار همین رهگذر می‌توان تا حدودی ادعا کرد که این مطالب یک مدرسه آن‌لاین روزنامه‌نگاری را تشکیل داده‌اند.

این کتاب اما پس از ارائه 13 مقاله در این زمینه به مرور یافته‌ها و تجربه‌های «گروه رسانه‌ای خبر» در حوزه داده سازی و ارتباط با مخاطبان پرداخته است و 10 مقاله را نیز در این زمینه به مخاطبان ارائه کرده است.

انتظامی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: تعریف ما از «مدیریت داده» معطوف به نگاه سیستمی است. وقتی از نگاه و تفکر سیستمی سخن می‌گوییم به چهار رکن اساسی آن نظر داریم: ورودی، خروجی، فرآیند و بازخورد. از آنجا که داده، برونداد یک سیستم است، لذا در «مدیریت داده» تمام عملیات و فرآیند‌هایی که ورودی را تبدیل به خروجی می‌کند باید اداره و مدیریت شوند تا برونداد خوبی داشته باشیم.

بر این مبنا تعریف «مدیریت داده» با رویکرد سیستمی یعنی توجیه به همه مقولاتی که در نتیجه نهایی موثر است و بنابراین علاوه بر تعریف مضیق قبلی (عملیات سایبری الزامی روی خبر) ساختار، سازمان، مدیریت منابع انسانی، برنامه‌ریزی راهبردی، مسئل لجستیک، روابط هم‌افزای مدیوم‌های رسانه‌ای، تولید محتوا، شناخت زمینه، مانیفست، شیوه‌نامه‌ها، اصلاح روش‌ها، آئین‌نامه اخلاق حرفه‌ای و… را نیز شامل می‌شود.

کتاب «ناوبری وب» در انتشارات خبر امروز در شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است.

 شماره تماس: 88939572- فکس: 88900899

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید