مناطق کم برخوردار بیشتر در معرض شیوع ایدز و هپاتیت قرار دارند

www.callforpapers.irاستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برگزیده بیستمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی با اجرای طرح تحقیقاتی نشان داد که شیوع ایدز و هپاتیت در مناطق کم برخوردار شهری بالاتر است و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی افراد نیز می تواند در بروز آن نقش داشته باشد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ دکتر محمد تقی شاکری، محقق طرح «تعیین میزان شیوع هپاتیت C در مشهد بر روی افراد جامعه» با بیان اینکه عفونت ویروس هپاتیت C یک مشکل بهداشتی مهم در سراسر جهان است، اظهار داشت: فرم مزمن این بیماری در ۷۵ تا ۸۵ درصد افراد تازه آلوده، ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت C بیماری نیست، بلکه یک ویروس است، اظهار داشت: این عفونت مزمن ممکن است به اشکال شدید بیماری کبدی مزمن، سیروز و با میزان مرگ و میر بالاتر، کارسینوم هپاتوسلولار منجر شود.

به گفته وی، رشد این ویروس در بدن این افراد بسیار سریع است و هیچ راه درمانی نیز جز رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از ابتلا به این ویروس به دیگران ندارد و فرایند ابتلا به آن همانند ایدز است.

وی افزود: در این تحقیقاتی که در شهر مشهد انجام شد، نشان داد که شیوع این بیماری در مناطق کم برخوردار شهر بالاتر است. همچنین در افرادی که از وضعیت اقتصادی بالایی برخوردار نیستند به علت عدم بهداشت فردی شیوع هپاتیت بیشتر است.

دکتر شاکری با بیان اینکه برنامه ریزی در راستای کنترل این بیماری را از جمله اهداف طرح تحقیقاتی انجام شده عنوان کرد و گفت: تاکنون هنوز هیچ واکسنی علیه این ویروس برای مدیریت و پایش انتشار ویروس تولید نشده است و کنترل این بیماری در جامعه اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در این تحقیق ۳۸۷۰ نفر از افرادی که در مشهد زندگی می کنند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای، میزان شیوع این بیماری در مشهد را مورد بررسی قرار دادیم تا به نتایج قطعی در خصوص شیوع و دلایل آن برسیم.

وی گفت: میزان شیوع سرمی این ویروس با اندازه گیری آنتی بادی هپاتیت C با روش الایزا و تایید عفونت با روش نسخه برداری معکوس-واکنش زنجیره‌ای پلیمزا انجام شد. در این مطالعه میزان شیوع سرمی هپاتیت C ۰/۲ بدست آمد که با این حال میزان شیوع آن ۱۳/۰ درصد مشخص شد.

وی به نتیجه این تحقیقات اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج این مطالعه میزان شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی مشهد کمتر از یک درصد است.

این طرح در بیستمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید