برگزاری مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در تبریز

www.callforpapers.irسرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از برگزاری مرحله استانی چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در تبریز خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور ؛ سید رضی آقاسیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرحله استانی چهارمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران به همت جهاددانشگاهی استان در محل سینما جهاد دانشگاه تبریز برگزار می شود.

وی درخصوص روند برگزاری این مسابقات گفت: مسابقات مناظره دانشجویی با ثبت‌نام از تیم‌های مختلف دانشجویی دانشگاه های استان آغاز شد و 16 تیم از دانشگاه های تبریز، علوم پزشکی، پیام نور تبریز، آزاد اسلامی تبریز، علمی کاربردی جهاددانشگاهی، پیام نور خسروشاه و هنر اسلامی تبریز برای شرکت در این مسابقات ثبت نام کردند.

دبیر استانی این مسابقات گفت: پس از برگزاری جلسه توجیهی و کارگاه آموزشی؛ مسابقات از روز پنجم خرداد ماه آغاز شده و تا 12 خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: این مسابقات فرصت توسعه فرهنگ گفت‌وگو و تبادل نظر و تفکر در مسائل جامعه در میان دانشجویان را فراهم می آورد که مسائل روز کشور و نیازهای جامعه در حوزه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی و .. با رعایت اصول و قواعد مناظرات علمی مورد مناظره قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: این مسابقات اهداف کلی و کاربردی را دنبال می کند که اهداف کلی آن عبارتند از رشد و توسعه علم و دانش، زمینه سازی در جهت یادگیری اصیل، عمیق و پایدار، رشد و شکوفایی فرهنگ گفت‌وگو و تقویت روحیه حق و حقیقت طلبی .

وی اظهار کرد: اهداف کاربردی این مسابقات نیز کسب دانش عمومی در مورد موضوعات مختلف و متنوع، ایجاد انگیزه در جامعه به منظور توجه بیشتر به ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی، زمینه‌سازی برای دانشجویان به منظور تقویت قوای ابتکار و استدلال در هر رشته و حوزه ای، آموزش مسائل و مطالب علمی به صورت جذاب و اثر بخش و زمینه سازی برای شکل گیری تفکر خلاق و نقاد میان دانشجویان می باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در خصوص خط مشی مسابقات نیز گفت: التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آراء، اشخاص و آثار ، پرهیز از ورود به انتزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام و به روز آمدی و کارآیی مباحث، نقل ها و منابع و همچنین اهتمام به مدیریت زمان، مدیریت غلبه بر خشم و تمرین کار تیمی می باشند.

دبیر استانی مسابقات مناظره دانشجویان ایران در مورد نحوه اجرای مسابقات گفت: در این مسابقات هر یک از تیم ها 16 دقیقه فرصت دارند تا از مواضع خود دفاع کنند که این زمان به چهار بخش تقسیم بندی شده است که در تایم اول که 6 دقیقه است هر تیم به بیان مساله و موضوع و می پردازند و دو تایم سه دقیقه ای که اختصاص به دفاع از مواضع خود دارد و به سوالات و شبهات تیم مقابل پاسخ می دهند و در تایم چهار دقیقه ای پایانی همه تیم ها به جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث خود می پردازند . هیئت های داوران نیز بر اساس آیین نامه و فرم های داوری که در اختیار دارند به عملکرد این تیم ها امتیاز داده و در نهایت جمع امتیازات داوری، برنده مسابقه را تعیین می کند.

آقاسیدی با بیان اینکه داوری این مسابقات را اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان و اساتید برجسته استانی به عهده دارند، افزود: سه تیم از تیم های برتر این مسابقات به مرحله منطقه ای راه خواهند یافت که در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی در پایان از همکاری و تعامل خوب معاونت های فرهنگی – اجتماعی و دانشجویی دانشگا‌های استان در برگزاری این مسابقات خبر داد و با قدردانی از تمامی تشکل های فعال دانشجویی که در این مسابقات مشارکت داشتند اظهار امیدواری کرد؛ که در سالهای آتی این مسابقات با کمیت و کیفیت بهتر برگزار شده و شاهد توسعه فرهنگ گفت‌وگو و تبادل نظر در بین دانشجویان باشیم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید