راه‌اندازی کتابخانه مجازی موبایلی

http://www.callforpapers.ir/رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از راه اندازی کتابخانه دیجیتال بر بستر سیستم عامل موبایل خبرداد که طرح آن از سوی شورای طرح و برنامه این مرکز تصویب شده و در فاز نخست امکان ارائه بالغ بر یک میلیون جلد کتاب آنلاین را دارد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) حسن علیزاده در گفتگو با مهر از تصویب اولین مصوبه شورای طرح و برنامه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که براساس آن پرتال کتابخانه مجازی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه بزودی با اعلام فراخوان حمایت از فعالان بخش خصوصی و دولتی در اجرای این طرح را اعلام عمومی خواهیم کرد، ادامه داد: یکی از شاخه های پرتال کتابخانه مجازی، راه اندازی این کتابخانه دیجیتال بر بستر سیستم عاملهای تلفن همراه خواهد بود که در فاز نخست این طرح اجرایی خواهد شد و تمامی سیستم عاملهای فعلی موبایل همچون آندروید، جاوا و سیمبین را پشتیبانی می کند.

علیزاده با تاکید براینکه بخش فنی این طرح آمادگیهای اولیه را به دست آورده است، تصریح کرد: بحث محتوا و نیز مسائل حقوقی این طرح برای رعایت قانون حمایت از حقوق مولفان از جمله مواردی است که در این طرح ملی باید مدنظر قرار گیرد و بیشتر به آن پرداخته شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با تاکید براینکه در طرح ایجاد پرتال کتابخانه مجازی برای استفاده از کتابهای موجود و نیز کتابهای در دست نشر، از مولفان و ناشران از طریق فراخوان دعوت به همکاری خواهد شد، افزود: در ایجاد و راه اندازی این طرح با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه ها به یک اجماع خواهیم رسید تا حقوق مادی آثار نادیده گرفته نشود.

وی با بیان اینکه مجری این طرح انتخاب شده و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از این شرکت خصوصی حمایت خواهد کرد، ادامه داد: در فاز نخست امکان فنی ارائه یک میلیون نسخه کتاب برای قرارگرفتن در پرتال کتابخانه مجازی به صورت آنلاین و آفلاین وجود دارد و همزمان امکان استفاده از این سرویس بر روی گوشی های موبایل نیز وجود خواهد داشت.

علیزاده خاطرنشان کرد: در زمینه نحوه خرید کتاب ها و مکانیزم دریافت هزینه برای ناشران در حال رایزنی و مذاکره با اپراتورهای موبایل هستیم که در صورت امکان، کاربران بتوانند از طریق کارت شارژ موبایل و یا حسابهای متمرکز بانکی مبلغ خرید کتابهای مورد علاقه خود را پرداخت کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برآوردهای انجام شده حاکی از آن است که در صورت رفع موانع حقوقی و استقبال ناشران و مولفان برای ارائه نسخه های دیجیتالی کتابها ظرف 6 ماه آینده فاز نخست این طرح اجرایی خواهد شد.

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید